Bagaimana Anda Nak Tahu & Prevent Iklan Fatigue

Kenapa anda perlu selalu improve performance iklan anda? Risau dan takut orang yang sama asyik tengok iklan yang sama berulang kali? Jadi kali ni, anda akan dikongsikan dengan apa sebab iklan anda jadi fatigue(tepu) dan bagaimana nak selesaikan audience overlap ni..

Kenapa Iklan Anda Fatigue?

Iklan tepu terjadi disebabkan audien anda dah nampak berulang kali dan secara tak langsung mengurangkan effectiveness iklan tersebut.. Dan bila mereka dah nampak berulang kali iklan tersebut, mereka akan mudah bosan..Lain la jika objektif iklan anda untuk brand awareness..Itu kes lain..

Audien yang kecil

Antara punca utama iklan anda fatigue adalah disebabkan oleh saiz audien yang kecil…Contohnya, dengan budget iklan lebih kurang RM15/hari dan target audience sekitar 10 ribu jer..Dah boleh cover dengan cepat dan mereka dah nampak berulang kali jika tak dipantau..

Bukan anda tak boleh nak target audien sikit..Anda boleh jer target pada ribu orang..jutaan orang..Point-nya disini adalah relative audience size bergantung pada daily budget anda juga..Jadi disini, anda perlu balance dari segi budget dan saiz audien..Bukan tak boleh nak kecilkan saiz audien..Bukan ke narrow audience anda lebih baik dari general audience..Tapi anda kena balance-kan…

Tak Update Bahan Promosi

Tak update bahan promosi seperti gambar, video atau pun copywriting boleh buatkan iklan anda jadi fatigue juga..Bayangkan…Anda guna bahan yang sama berulang kali pada audien yang dah tengok berulang kali..Apa agak2 yang terjadi? Ofkos audien akan bosan kan..Betul tak?

Target Audien Yang Tak Berkualiti

Sebab ketiga iklan jadi tepu adalah disebabkan oleh anda target pada audien yang kurang berkualiti..Disini, anda perlu kenal betul2 siapa audien anda..Bukan setakat pada pada audien yang tak berkualiti, tapi kos marketing pun bertambah..Tambah pulak dengan sales yang ciput..

Optimize Overlap Potential dalam Custom Audiences

Mula bina target audien anda..Jika anda set-up audien anda dalam kempen marketing anda di Ads Manager atau Power Editor, jangan lupa untuk klik Save This Audience bila selesai setting audien.

Selain tu, anda boleh create audience direct dengan Audience tool..Fungsi Audience ni berada dibawah fungsi Assets..

Bila anda dah KLIK button Audience tadi, anda boleh create audience untuk kempen anda..Dan saved..

Lepas set up audien anda, next step..Anda boleh tengok berapa banyak potential audience anda overlap..Anda boleh pilih sehingga 5 audience untuk check overlap..Kemudian KLIK button Action dan pilih menu Show Audience Overlap.

Ia bergantung pada berapa bilangan audien yang anda pilih. Anda boleh lihat nombor tersebut pada Venn diagram dan berapa peratus overlap yang berlaku pada audien anda.

Setiap baris akan tunjukkan bilangan audien dan peratus potential overlap dengan audien diatas sekali..Based on data yang ditunjukkan, audience overlap antara 10% ~ 100%..Ini hanya lah contoh..Mungkin data anda berlainan dengan yang ditunjukkan..

Selepas ni, mungkin lebih mudah untuk ketahui audien yang overlap dalam kempen marketing anda..Dan sekali gus, kurangkan iklan tepu dalam kempen anda..Selamat mencuba..

Similar Posts

One Comment

  1. Menariknyaa. Terbuka blockage. Selama ni save sesaje tak tahu tujuan. Newbie fb ads. Nanti nak datang kelas Sifu Jamal. InsyaAllah. Setakat ni selalu clash tarikh.

Comments are closed.