|

5 Pesanan ‘Mahal’ Dari Gary Vaynerchuk Hadapi Tahun 2018 Untuk Anda Sebagai Owner Bisnes

Bila sebut nama Gary Vaynerchuk dan tengok je muka mamat ni dalam gambar kat atas tu, confirm ramai internet2 marketer atau bisnes onwer akan kenal beliau secara general-nya..TAPI..Tak ramai yang kenal beliau secara PERSONALY..Dan bila sebut nama Gary Vee ni, mesti ramai ingat yang beliau ni hanya PUBLIC SPEAKER semata-mata dan hanya jual air liur jer..

Dan tak ramai yang tahu, yang beliau hanya generate income melalui public speaker kurang dari 10% dari total income beliau untuk 1 tahun!!!

HAAA..Biar Betik!! Lagi 90% income beliau datang dari mana Sifufbads?

Ni yang Sifufbads nak kongsikan kat anda semua, bagaimana mamat sempoi ni boleh generate income tahunan lebih RM120 million.

What??? RM120 million!! WOW Sifufbads..Kalo saya tak tahu le bila nak dapat income macam mamat ni..Apa yang dia buat Sifufbads?

Haaa..Memang sah anda dah tak sabar nak tahukan pasal beliau…Jom Sifufbads kongsikan pada mamat tinggi lampai ni…Ok2..Ni baru Sifufbads betul2 nak kongsikan kat anda semua..Tapi sebelum tu, betulkan mata anda..Baca satu per satu ayat, jangan sampai terlepas satu ayat pun tau…Yang penting, baca sampai abis..

Baiklah, mamat Gary Vee ni berasal dari satu pekan kecil kat Belarus iaitu pekan Babruysk. Dan pada usia kecilnya, beliau sudah mengikuti family-nya migrate ke US..Dan pada usia kanak2, beliau dah buat bisnes dengan start menjual bunga yang di’petik’ dari rumah2 jirannya dan ‘dandankan’ balik bunga tersebut dan jual..Dari situ, bisnes beliau berkembang dengan membuka beberapa cawangan..

Bukan tu jer..Di awal remaja, beliau mula fokus menjual baseball cards dan target pada local market..Dan dari situ, beliau dah mampu generate sales 1 ribu dalam masa 1 minggu..WOW!! Kemudian, bisnes beliau tadi terhenti macam tu jer, lepas bapa beliau ‘tarik’ untuk sama2 urus bisnes family..Sekelip mata jer, beliau dapat jana beribu-ribu dolar dlm masa hujung minggu…

Ohh ya..Sebelum tu, mesti ramai tertanya-tanya apa bisnes family yang beliau buat?..Bapa beliau menjalankan bisnes wine..Bila si mamat Gary ni mula ambik alih, beliau cuba menjual wine tersebut secara ONLINE dengan bina website e-commerce atas nama Wine Library..Dari situ, beliau dapat jana sales dari 3 million kepada 60 million USD dalam masa 5 tahun yer..

Selain Wine Library, beliau juga memiliki lebih 2 company iaitu VaynerMedia, VaynerSport dan Vayner RSE..Pada tahun 2014 sahaja, beliau berjaya generate sales tahunan lebih 120 million USD..Itu tahun 2014 taw, kalo sekarang ofkos lebih lagi..TAPI..Bukan itu yang Sifufbads nak kongsikan..Yang Sifufbads nak kongsikan adalah 5 PENGAJARAN ‘MAHAL’ yang sangat berguna, boleh anda sebagai owner bisnes ambik, hadam dan praktikkan..

1. SENTIASA WORK HARD

Tiada jalan pintas untuk berjaya dan dapat apa yang diinginkan..Dan jangan la cepat berputus asa bila gagal..Dan paling penting, cari la bisnes yang anda suka dan buat bersungguh2..Macam mamat Gary ni, beliau ‘terpaksa’ buat banyak keje untuk berjaya macam sekarang..Setiap kejayaan perlu melalui proses..Ada yang proses yang best, ada yang tak best..Betul tak?

2. FOKUS

Untuk berjaya dalam bisnes, fokus sangat penting..Bab kata Gary Vee, anda tak boleh berjaya dgn tiru apa yg pesaing anda buat..Mungkin bisnes anda ‘menjadi’ tapi buat secara ‘original’..Untuk berjaya, belajar dari org2 yg berjaya..

3. DELEGATE KERJA

Untuk cepat naik, anda perlu wujudkan team dan delegate kerja anda kepada mereka…Sebagai contoh, anda sebagai owner produk dan ingin produk anda cepat naik, anda wajib delegate kerja2 promote produk anda kepada agent2 anda…Dari situ, awareness produk nak akan tersebar dengan lebih pantas..Dan salah satu BOOSTER sales, adalah rekrut agent.

4. TAHU TARGET ANDA..

Untuk elakkan anda ‘membazir’ masa, tenaga dan duit, anda perlu tahu sape audience anda..Sebab tu, sblm anda plan strategi marketing, anda kena tahu siapa customer avatar anda (siapa yg anda ingin sasarkan)..Tahukah anda, lebih 50% mereka yang buat iklan fbads, TIADA customer avatar yang jelas..Bab kata Gary Vee narrow your audience (specific-kan audien anda)”.

5. BERANI BERMIMPI..

Untuk lebih berjaya, anda perlu berani bermimpi..Bermula dengan impian, kini Gary Vee mampu capai apa yang beliau inginkan..Jika anda bertanya pada orang2 yg berjaya sekali pun, mereka akan bercakap perkara yg sama..Oleh tu, anda kena start berimpian dari sekarang…Teruskan usaha dan yang penting, buat sampai jadi…

Semoga kisah si mamat Gary Vaynerchuk dapat beri anda inspirasi untuk terus berjaya dalam apa bidang sekali pun tak semestinya bisnes jer..

 

 

 

 

Similar Posts

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *