Cara Mudah Setup Live Feed Guna Desktop

Anda masih tercari2 cara yang lebih ‘advance‘ untuk live di FB selain guna henpon jer?

Pernah tak anda consider guna desktop untuk live feed di Fesbuk?

Kalo belum, anda patut cuba cara ni sekarang…Kali ni Sifufbads nak kongsikan cara untuk buat live di FB guna desktop anda dengan bantuan software yang baik punyer iaitu OBS software..Yang pentingnya..Software ni FREE JER!!

Jadi, anda boleh follow jer step2 kat bawah ni..Tak susah pun..Mudah jer..

#1 – Install OBS Software

OBS ni software free jer..Yang penting, desktop atau laptop anda connect dengan internet..Dah boleh live dari desktop..Nak live yang lebih stabil, anda boleh guna LAN Cable..Ok?

Kalo anda dah install OBS, boleh skip step ni..Dan jump to step yg kedua..

Untuk install, anda perlu ke website OBS dan download yang latest version iaitu OBS Studio..Yang menariknya, software ni boleh support untuk Windows, Mac OS X dan Linux..

Bila dah download, pergi ke OBS file dan install program tersebut..Jika anda guna Windows, boleh guna mouse dan KLIK right click pada mouse anda..Kemudian just pilih “Run as Administrator” untuk install..Mudah kan..

Jika Windows, perlu klik Next untuk mula install

Kemudian, anda hanya perlu follow arahan yang diberi sampai habis install OBS dalam komputer anda..

#2 Set Up “Scene” Live Anda

Bila siap install, benda pertama anda kena buat adalah set up ‘scene’ yang anda inginkan dalam live anda nanti.. Disini, OBS bagi ‘green light’ untuk anda ‘deco’ live yang bagaimana anda inginkan dari segi audio dan visual dan lain2 lagi..

Tapi hari ni, Sifufbads just nak tunjukkan basic set up jer..Tak perlu pergi ke advance, basic pon dah ok untuk starting ..

Bila anda first time buka OBS ni, akan nampak main tool iaitu Scenes, Sources dan Mixer dibahagian bawah paparan..

Dan disebelah kanan setting sekali, ada broadcast tools..

Baiklah..Untuk scenes, akan ada set of sources..Sources bermaksud disini adalah sumber seperti visual dan audio yang anda nak gunakan..

Anda boleh switch antara scenes..Ia bergantung pada kreativiti dan cara anda nak live nanti..

Sekarang, anda perlu add sources pada scene anda..Contohnya, sources tersebut adalah microphone, webcam dan browser window anda..

Langkah seterusnya, anda boleh KLIK button + dalam Souces box anda..

Start add browser window..Caranya adalah dengan KLIK button + dan pilih Window Capture.

Kemudian, anda akan dapat pop-up box seperti gambar dibawah. Sebagai contoh, Sifufbads pilih untuk guna default dan klik OK.

Lepas tu, OBS akan minta anda untuk pilih window mana yang nak kongsikan. Untuk contoh, boleh refer gambar dibawah.

Untuk tambah sources lain seperti microphone dan paparan2 yang lain, boleh guna step yang sama seperti diatas. Sebagai contoh untuk audio atau microphone, anda just klik button + dan pilih Audio Input Capture

Pilih microphone yang anda nak gunakan dan klik OK.

Note: Untuk screen, anda boleh drag dan re-size screen yang anda mahukan..

Now, scene anda telah di-set-kan..OBS akan automatik simpan scene anda dan ia tetap ada bila anda buka balik nanti..

#3 Setting OBS untuk Facebook Live

Facebook Live ada maksimum requirement untuk video yang akan keluar di Facebook. Jika anda setting gunakan kualiti terlalu tinggi, mungkin Facebook akan freeze atau reject live anda.

Untuk setting, anda cuma perlu KLIK button “Setting di bahagian kanan screen anda.. 

First dibahagian Output, anda kena make sure yang Video Bitrate sama dengan atau kurang dari 2500.

Dan jika anda nak save video live feed, paling baik anda set-kan format video dalam mp4 sama seperti dalam gambar dibawah.

Next setting adalah dibahagian Video. Set-kan Output Resolution dan FPS(Frames per second). Disini, resolution untuk video anda mesti tidak lebih dari 1280 x 720 dan FPS anda mestilah tidak lebih dari 30 seperti gambar dibawah.

#4 Start Facebook Live sekarang

Selepas dah setting macam kat atas, anda perlu pergi ke Facebook Page anda untuk dapatkan stream key untuk connect-kan antara OBS dan Facebook Page anda.

Untuk dapatkan stream key tu, anda perlu ke page anda, KLIK Publishing Tools dan KLIK Video. Kemudian, KLIK button +Live.

Lepas dah klik button +Live, anda akan nampak dialog box seperti dibawah. Langkah seterusnya, anda perlu Copy stream key dan pergi ke OBS software anda tadi.

AMARAN: Jangan anda tutup Facebook anda. Dan kod hanya bertahan dalam 90 minit sahaja.

Pada OBS setting, anda perlu pergi ke bahagian Stream. Pilih Facebook Live pada kotak Service. Dan paste-kan key di Stream Key box. Kemudian KLIK OK apabila selesai.

#5  Test Live Anda

Sebelum live sebenar, anda kena test guna page dummy yang telah anda buka tadi. Test video dan audio untuk pastikan tiada problem bila anda buat live sebenar nanti.

Bila anda dah ready, KLIK Start Streaming button disebelah kanan. Jika anda nak rakam video live ni, boleh KLIK Start Recording buttion bila dah ready nak live.

Jika dah berpuas hati, anda boleh start live di Facebook..Anda boleh masukkan ayat ringkas dibahagian “Say something about this live video” dan KLIK Go Live.

Kesimpulan, live di Facebook tak terhad pada henpon sahaja..Desktop antara solution terbaik untuk nampakkan bisnes lebih profesional dan lebih berkredibiliti..Semoga tutorial ni dapat bantu anda dalam membina relationship dan engagement dengan audience anda.

 

 

Similar Posts

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *