TAKDE MODAL? INI 5 LANGKAH BAGAIMANA BERMULA BISNES DARI ZERO!

Siapa sini yang masih baru berniaga.. rasa kurang idea, kurang semangat, & blur nak nak jual produk apa.. meh baca bawah ni. Saya nak kongsikan bagaimana kita boleh start dari agent dengan zero modal, dan buat jualan sehingga 5 angka!

1. FIND NICHE PRODUK

Langkah pertama, kita cari niche produk yang foundernya bagus dalam leadership, trainingnya, paling penting kekuatan brand awarenessnya. Kena tengok juga produk tu, ada potensi dapat repeat customer atau tak. Survey produk yang banyak demand. Ini untuk orang yang belum start apa2 lagi lah, fresh dari kosong.

2. PRE-ORDER

Korang memang takde modal? Zero modal? Start dengan pre-order. Cari customer dulu, baru beli produk! Macam mana nak promote? Guna free marketing je, buat posting di platform percuma seperti tiktok, fb profile atau update status whatsapp untuk cari sesiapa yang berminat dapatkan produk tu.

3. RECRUIT AGENT

Langkah seterusnya, kita open agent dan tarik ke telegram. Dari situlah, semua agent buat order dan gunakan segala bahan2 untuk promote marketing. Kita juga minta agent buat pre-order dulu! Cari customer sebelum ambik barang.

4. UPSELLING

Kita dapat dapat order, lepas tu kena hantar barang. Setiap kali cod, atau dalam parcel.. kita boleh offer jika customer berminat nak jadi agent, dan bagi kupon diskaun untuk repeat beli. Kita juga buat ads untuk dapatkan customer dan fokus dalam spesifik negeri yang ada agent. Dari situ, agent jadi lebih mudah menjual!

5. CROSS SELLING

Kita juga boleh backup dengan jual produk lain, buat cross selling. Contoh, kita jual perfume, cuba cross sell produk skin care yang mungkin customer perlukan. Dari situ, kita dapat juga tambah income. Kita jual satu produk utama yang paling high demand, produk lain sebagai booster untuk tingkatkan jualan bisnes kita.

Dapat sesuatu?

Nasihat saya, start dengan apa je yang ada di tangan, dengan ilmu dan mindset yang positif. Paling penting, buat sampai jadi!

Takde benda yang mudah, semuanya bermula dengan usaha dan tekad! Ilmu pun kena ada. Masih tak jadi? Cuba check balik diri, korang tu dah buat sungguh2 usaha ke?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *