21 TIPS UNTUK FOUNDER WIN DALAM PERSAINGAN BISNES, YANG SEMAKIN SENGIT & GANAS!

BAHAYA! INI TAKTIK BUNUH PESAING TANPA BELAS KASIHAN! (korang memang kena tahu pun)

Kalau kita takut persaingan, jangan kita terlibat dalam bisnes. Jangan jadi founder! Jangan jadi usahawan.. Kemampuan bersaing, memang sangat diperlukan dalam dunia bisnes. Lagi2 dalam pasaran yang makin2 padat ni!

AMARAN UNTUK FOUNDER! Korang boleh decide tarik “handbrake” sekarang kalau korang takut dengan persaingan, atau korang boleh cipta jalan camne nak hadapi persaingan!

Saya share 21 tips untuk founder, supaya boleh “cool” & win dalam persaingan yang sengit ni. NAK TAK?

1. Adjust mindset – pikirkan nilai kepada pelanggan, bukan pikirkan pesaing!

2. Lihat balik market yang korang served. Adakah itu market yang korang nak fokus sebenarnya? Atau nak spesifikkannya?

3. Adakah korang sibuk cari pelanggan baru, tapi tak jaga pelanggan yang dah ada dalam tangan? Korang rasa?

4. Mungkin korang nak highlight korang bagus kat semua bidang, atau fokuskan tentang specalist korang?

5. Ada tak korang overlook atau kurang beri perhatian kepada market segment yang sebenarnya korang patut beri perhatian dalam pasaran?

6. Apa strategi branding korang, yang buatkan orang ingat & mempengaruhi orang memilih brand korang, berbanding pesaing?

7. Bagaimana korang cipta value pada produk, atau servis korang, supaya orang datang ke bisnes korang?

8. Apa yang korang buat, yang naikkan imej & prestige brand korang di pasaran, yang mempengaruhi orang untuk pilih korang?

9. Apa strategi korang penetrate market, besarkan market share untuk kembangkan bisnes korang?

10. Adakah korang jalankan marketing yang sama saja dengan competitor di pasaran, atau korang buat sesuatu yang first, atau yang lebih besar, atau yang lebih diingati dari competitor?

11. Cuba lihat balik – bagaimana relationship korang dengan pelanggan sedia ada, dengan follower? Adakah hanya jual produk kepada dorang, atau bagi value, bina relationgsip dengan diorang?

12. Adakah korang mencipta value2 baru kepada pelanggan, follower korang? Yang buatkan dorang terus suka, sayang & loyal dengan korang?

13. Bagaimana korang memenuhi unfullfilled value pelanggan korang? Yang dorang inginkan sangat2?

14. Agak2nya, apa sebab customer korang sebelum ni berpindah kepada pesaing korang, yang sampai sekarang korang taktau apa sebabnya? Ada korang tanya2 ex pelanggan tu?

15. Apa yang korang rasa korang pernah buat sebelum ni, yang buatkan brand atau produk korang lebih menonjol di mata audien, bukannya pesaing korang?

16. Biasanya customer inginkan perhatian, belaian & kasih sayang. Tapi, ada korang berikannya?

17. Selama ni, korang fokus kepada marketing semata2, atau sebenarnya fokuskan kepada result & nilai yang customer korang dapat sebenarnya?

18. Korang sebenarnya ada susun ke plan marketing, branding, launching korang? Atau, bila terpikir, baru la nak buat?

19. Korang asyik menjual je, atau asyik marketing je? Korang tahu tak, untuk win dalam persaingan, game branding sangat diperlukan. Tapi korang sendiri tak tahu pun camne branding tu?

20. Korang ni suka ikut apa2 yang orang lain buat, termasuk yang trending. Korang takde pikir cipta sesuatu yang baru? Memang jenis ikut jer, korang jadi follower je? Bukan trendsetter?

21. Korang ni takut buat mende2 atau idea yang baru, yang korang rasa takut, atau tak logik nak buat? Takut orang tak terima?

Ok, dapat 21 tips ni? Tips ni sbnarnya “soalan2 killer” yang mengocing korang untuk dapatkan jawapan, yang akan bantu korang cool & win dalam high competition!

SIAPA RASA “KEPALA HOTAK” DIA MACAM TERBUKA SELEPAS BACA 21 TIPS NI?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *