6 “Mitos Copywriting” Yang Sering Orang Ramai Salah Anggap

6 Mitos Copywriting Yang Sering Orang Ramai Salah Anggap

Copywriting Myth

Anda patut tahu 6 mitos ni kalau anda nak kuasai dan hasilkan copywriting yang bagus, pastu barulah boleh ‘control’ dan ‘arahkan’ audiens anda baca setiap satu point penulisan anda.

So, untuk mantapkan lagi copywriting, anda perlu tahu perkara-perkara ni..

Ni saya nak kongsikan 6 mitos tersebut, teruskan membaca…

#1: ORANG TAK BACA COPYWRITING YANG PANJANG

Ada yang kata tak convert kalau tulis panjang-panjang ni, dan ada pula yang kata convert sesangat bila tulis copywriting panjang-panjang…

“Mana satu ni sifu? Pening kepala.. Nak ikut mana nih?”

Ni saya bagitau, dan ini menurut “pakar copywriting international, David Ogily”. Ni semua cerita berdasarkan kajian dan pengalaman ye, bukan main taramm je.. Dia kata apa tau?

Copywriting yang panjang adalah lebih berkesan berbanding copywriting yang pendek, dan ini memang terbukti kerana mengikut ‘mazhab’ SifuFbads, kebanyakannya semua copywriting SifuFbads yang panjang memang memberikan impak yang positif dan superb sesangat!

Tapi.. tapi…

Anda kena tahu juga, copywriting yang panjang tu bukanlah copywriting yang meleret semata-mata macam buat diari syok sendiri tuhh.. Lain! Tak sama tu!

Copywriting yang panjang mesti ada struktur dia, tersusun rapi, dan padat dengan info penting yang nak disampaikan. Kalau nak buat penulisan yang panjang, anda perlu masukkan elemen yang boleh menyentap emosi pembaca.

#2: TAK PERLU TAJUK

Yang ni memang ramai sangat buat silap. Buat copywriting tapi takde tajuk. Ni nak marah nih.. Grrr!

Anda tahu tak, dalam penulisan copywriting FB Ads, tajuk ataupun headline iklan anda tu adalah elemen yang sangat penting tau..

Sebab, itulah perkara yang pertama dilihat dan dibaca oleh audiens selepas melihat gambar.

Kalau headline anda mantap dan tersentuh emosi audiens, inshaAllah tiada masalah untuk bawa mereka baca yang seterusnya.

“ohh.. patutlah post dengan iklan saya selalu takde respon.. krik..krik jer..”

Yelah, mana taknya.. Tanpa tajuk, audiens ambil masa nak SCAN apa yang anda cuba nak sampaikan..

Tu yang mengurangkan potensi untuk menarik minat mereka baca copywriting anda, apatah lagi nak buatkan mereka bertindak.. Memang taklah…

#3: TULIS JE MASALAH PROSPEK, MESTI KENA PUNYA EMOSI DIORANG TU..

Ha.. Ni lagi satu, memang betul benda tu, tapi ada sesetengah prospek tak berapa tertarik dan kurang berminat jika “1st impression” adalah masalah, masalah dan masalah. Benda negatif jer.. Prospek jadi takde mood.. So, diorang pun blah.. Rugi.. Ish3

Anda juga perlu tahu, bukan faktor MASALAH prospek je yang boleh mempengaruhi mereka, ada banyak lagi faktor lain. Contohnya seperti self-interest, testimoni pelanggan, offer menarik dan lain-lain lagi.

Jangan hembuskan aura negatif dan posting masalah saja.. Takleh..

Anda boleh cuba pelbagaikan konsep copywriting, kemudian lihat mana yang paling berkesan.

Mengikut pengalaman SifuFBads, elemen inspirasi adalah elemen yang paling berpengaruh untuk menpengaruhi emosi manusia, dan ingat! Bukannya masalah ataupun perkara negatif jer..

#4: TAJUK CATCHY CONFIRM IKLAN JADI POWER

Ya betul tu, tak dinafikan. Headline yang catchy, yang nampak cam noty noty, yang santai mantai tu memang boleh menangkap perhatian audiens..

Tapi tapi tapi.. Dia belum cukup nak jadikan iklan tu bebetul power, belum cukup syarat lagi.. Siyesss…

Ni saya dedahkan apa gabungan yang boleh hasilkan copywriting yang superb.. Bukan takat headline je kena power, lain-lain pun kena power gak..

Untuk hasilkan impak iklan yang superb, anda perlu gabungkan gambar yang menarik, headline memukau, flow copywriting yang jelas dan terusun, pastu offer yang menarik dan terakhir sekali CTA yang mudah dan jelas.

Ini antara stuktur copywriting yang paling “simple but convert”..

Tak caya? Cer buat.. Biasanya nak hasilkan satu copywriting yang bagus ambil masa dalam tempoh 1-4 jam..

#5: TAK PERLU STRUKTUR BAGAI, TULIS JE COPYWRITING TU

Boleh takde masalah kalau taknak ade struktur tu, tapi terus terang saya cakap.. Iklan anda nanti memang tak convert! Takde flow! Orang jadi pening..

Yelah, dalam hidup kita ataupun apa-apa kerja yang kita nak buat mesti memerlukan struktur dan sistem yang betul. Kan kan?

So, sama gak macam copywriting ni..

Saya bagi analogy mudah, kalau kita nak bina sebuah bangunan, mestilah kita perlu bina tapak dia dulu, camne nak terus buat dari atas ye dak.. lepas tapak baru masukkan tiang, dinding dan lain-lain. Gittewww..

Nak bagitau ni.. Salah satu rahsia untuk hasilkan copywriting yang terbaik ialah pastikan copywriting anda ada step-by-step, terusun dan berstruktur..

Hasilnya, audiens akan berasa mudah dan faham apabila baca copywriting anda, dan mereka tahu apa yang anda cuba nak sampaikan.

#6: COPYWRITING AYAT FORMAL ATAU BAKU YANG PALING EFEKTIF?

Ya memang betul ayat formal ni berkesan, tapi tidak secara keseluruhannya! Tidak sama sekali!

Nak tau sebab apa? Saya bagi anda satu contoh, katalah anda nak jual produk kesihatan bina badan, dan anda semestinya dah tahu siapa audiens tersebut, jadi saya nak tanya anda..

Agak-agak sesuai tak kalau kita gunakan bahasa formal atau baku ni dengan abang-abang sado kat luar tu? Mesti diorang tak tertarik langsung..

That’s why kita kena guna bahasa audiens bukan bahasa formal belaka.. U got it? Good.. Speaking omputih plaks.. hohoho.

So, kalau audiens anda adalah golongan korporat atau kerja kerajaan barulah boleh gunakan bahasa formal, kena ikut situasi dan kenali siapa audiens anda.

..

Nak tahu salah satu rahsia penulisan SifuFBAds?

Haa.. saya nak bocorkan ni..

Okay, tahu tak jika anda gunakan bahasan audiens, mereka akan berasa selesa semasa membaca dan terasa dekat dengan kita, lagi-lagi SifuFBAds sering beri sentuhan peribadi dalam copywriting tersebut. Memang ummphhhh lah kan.. Haa…

Hasilnya, bila mereka rasa selesa, lebih tinggi potensi mereka untuk berikan respons pada iklan anda. Kasi jentik sikit emosi audiens anda..

So tunggu apa lagi? Cer try ce try

Similar Posts

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *