5 PERKARA PENTING DALAM ‘COMMUNICATION SKILL’ UNTUK LEADER.

Pernah tak bila kita cuba nak sampaikan sesuatu tu.. dah berbuih-buih mulut bercakap dan masih lagi rasa mesej kita tak sampai?

Mungkin juga kita ada point utk nak disampaikan tp habis semua topik yg tak berkenaan pun dah masuk skali..

Itu pentingnya leader mesti ada ‘Communication Skill’.. Bila kita nak sampaikan sesuatu, bagi arahan, nasihat atau tunjuk ajar – semuanya jelas. Lagi2 utk founder2 yg kerap bg training pada agen2 dan meeting dgn tim sales..

Ketahui 5 perkara penting dalam ‘Communication Skill’.

#1. MENDENGAR – Dlm komunikasi ada ‘give & take’ dan kita pun tau yg kita patut ‘give’ dlu.. so bila mendengar ni, byk faedah dia.. kita beri peluang kpd org untuk sampaikan dari ‘side’ dia.. org pun rasa dihormati.. dan bila masa kita utk bercakap, org pula akan mendengar.. itu yg kita nak kan?

Tapi ingt, ada byk perbezaan antara mendengar dan menunggu ‘turn’ utk bercakap.. So, bila mendengar tu kna la dgr betul2..

#2. MEMUJI – Org suka bila dihargai.. Memuji akan buka ruang untuk kita sampaikan nasihat atau teguran.. org akan terima sbb pertama, kita dah suarakan yg kita nampak usaha2 dia dan cuma ada yg perlu dibaiki.. Baru org tgk kita bkn yg hanya mencari kesilapan..

#3. POSITIVE COMMUNICATION – Bila kita berkomunikasi secara positif, apa2 topik yg dibincangkan mesti cepat dan laju utk nak dptkan penyelesaiannya. Bila positif smuanya tenang, dan bila tenang kita mampu berfikir dgn rasional.. Leader yg positif akan bawa ke tim yg efisyen..

#4. MANAGING MEETINGS – Aturan meeting ni pun sgt penting.. cth kalau nak set meeting dgn agen2.. kita taknak luangkan terlalu lama msa dorg dan masa kita.. sbb ada ramai lg agen.. benefit dia klu kita manage meeting dgn baik ni, org akan ambil serious dgn kita sbg leader..

#5. DELEGATING TASK CLEARLY – Beri tugasan dan instruction yg jelas, tujuannya anda nak beri support system yg terbaik pada agen2 anda. Betul tak? Anda nak system anda takde tandingan.. Org nak sgt join sbbkan anda ‘strong’ pada agen support dan memudahkan lagi agen2 utk menjual.

Cara utk capai ni, leader kena ada HQ yg kukuh.. Semua staff anda tumpukan pada tugasan masing2.. baru semuanya akan jadi lebih lancar.. Ini juga amalan di sifuBad..

Fokus pada memberi yg terbaik pada agen2 skrg dan anda tak perlu risau utk rekrut.. agen pasti akan bertambah.. Mcm tu juga pada menjual, fokus pada customer2 yg ada, dr customer tu juga anda akan dapat customer2 lain..

Mudah2an byk yg anda dapat harini.. Kalau tgk balik point2 tu semua, anda akan nmpk betapa pentingnya anda perlu fokus pada kualiti bkn hanya mencari kuantiti..

Dgn kualiti jamin akan dapat kuantiti.. tapi dgn kuantiti tiada jaminan anda akan dpt kualiti..

Setuju?

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *