BISNES DAH RUN BERTAHUN, TAPI HUJUNG BULAN UNTUNG TAK NAMPAK?

Ada founder ni bisnes dah bertahun-tahun, setiap hari order banyak masuk, jualan ratusan ribu sebulan.. tapi untung macam takde?

Ni biasanya tak lari dari masalah profit margin. Kita penat-penat buat bisnes, tapi profitnya haus sangat.. Tipis..

Margin profit dalam bisnes, memang sangat penting. Ini boleh menentukan kita untung atau tidak dalam bisnes.

Ianya untuk menentukan bisnes kita boleh growth atau tidak, dan juga sustainability kita dalam bisnes..

Mungkin korang juga ada masalah macam ni.. dah lama run bisnes, tapi tengok-tengok hujung bulan, untung tak nampak pun.

Kenapa jadi macam ni? Jom kita tengok beberapa puncanya..

Antara faktor-faktor pengaruhi profit margin ni;

#1: PRICING

Pricing memainkan peranan paling awal dalam menentukan profit margin kita.. kita kena tahu strategi pricing yang betul, supaya profit margin kita adalah berbaloi.

Kalau tak berbaloi, kita kena revise balik strategi harga, ambil kira kos dan margin profit produk yang cukup untuk cover kos company.

Antara idea yang kita boleh buat.. tambah produk baru, susun funnel marketing, offer servis atau produk dengan harga premium.

#2: PRODUCTION COST

Kos hasilkan produk, atau servis, kita kena tau.. Biasa kita panggil COGS, cost of good sold.. Ada orang, kos production seunit RM15.. tapi, guna sistem agen, jual kepada agen RM19.. (dia tak kira cost operation). Last2 takde untung.. Sebab hanya tahu kos production saja..

Bila nak set profit margin, kos production penting, tapi yang jauh lebih penting % markup dari kos production per unit tu.. ADA PAHAM?

#3: OPERATION COST

Sales besar, gross profit besar, tapi lepas bayar gaji, bayar sewa, macam hilang je profit tu. Tak tahu pergi mana. Siapa macam tu?

Kena check balik kos operasi, try la cari cara nak jimat sikit, contoh macam perjanjian sewa, kurangkan tenaga pekerja, atau pun tengok balik cara korang beli barang. Yang penting, profit bisnes jangan terbang melayang, sampai company rugi!

#4: PROMOTION STRATEGY

Silap promotion strategy, efek profit margin korang.. So, beri perhatian betul2.. buat calculation first, dan PLAN! Dapat sesuatu?

Sekarang ni, banyak cara nak promosi, macam digital marketing, sosial media, bekerjasama dengan influencer dan banyak lagi. Pastikan strategi korang relevan dengan target market, supaya bisnes korang boleh bertahan lama.

#5: REWARD & KOMISEN

Ni ramai founder tak sedar.. nak jaga hati tim/agen, tak sedar kita berbelanja besar, dan ini kurangkan profit margin kita.

Ini penting.. korang kena ada sistem reward dan kiraan komisen yang betul. Nak motivate pasukan jualan, kena ada insentif yang sesuai.

Pastikan polisi reward dan komisen tu.. dapat buatkan team sales atau agent korang rasa excited nak capai target jualan, tanpa mengurangkan profit margin.

Faham ke ni?

Ok, ni antara faktor penting yang kena pantau untuk jaga profit bisnes kita. Ikutkan ada banyak lagi, nanti saya share..

Jangan malas buat kaji selidik, tengok balik semua faktor ni. Kadang-kadang, kita perlu la adjust cari idea baru. Jangan takut untuk try benda baru, belum cuba belum tahu.. betul tak?

Nak bisnes grow lebih jauh, kita kena selalu repair dan optimize bisnes kita setiap hari!

Similar Posts

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *