Puteri Marsmallowscarf, Gaji Dah 5 Angka Pun Tak Cukup…

Puteri Marsmallowscarf

Best giler! Gaji dah 5 angka, GAJI BESAR!! (RM10,001 5 angka la kan? 🙂)

..tapi, TAK CUKUP!

Naper?

Sebab gaji besar, tanggungan pun besar..!

Kena jaga mak dan ayah, bayar ansuran rumah dan kereta, belanja dapur, hutang PTPTN, kad kredit dan sebagainya.

Sepatutnya seorang yg dah ada gaji camni dah hidup selesa.. tapi, puteri tinggal di tgh2 KL. Mmg mencabar utk SURVIVE di tengah2 KL. Sbb kos SARA HIDUP yg meningkat terlalu cepat compare dgn kenaikan gaji.

Memandangkan suami dia ketika itu hanyalah seorang penjawat awam yg gajinya boleh dikategorikan sebagai MISKIN bandar, jadi gaji dia khas untuk urusan susu pampers dan perbelanjaan anak2 je.

Jadi, puteri rasa bertanggungjawab utk bantu suami dlm perbelanjaan bulanan keluarga.

Mula berniaga online secara part time sejak bulan April 2013. Ketika itu, puteri hanya menjual di Instagram sebagai medium utama.

Setiap hari update Instagram. Sambil kerja, sambil update Instagram. Mmg takde life!

Setelah lihat rakan2 perniagaan lain rancak menjual di FB, puteri pun mula berjinak2 dgn fb ads pada hujung tahun 2013. Tanpa knowledge yg betul, setakat membuat rujukan secara online dan bertanya2 dengan rakan2 lain, beliau pun beranikan diri untuk menekan “BOOST” button tu, dgn bajet RM1.5k per day selama 3 hari, maknanya total kos ialah RM4.5k, jualan dapat lebih kurang RM10k.

“Saya rasa best sgt time tu! Rasa pandai sangat..!”, kata puteri.

Tapi, semakin lama jualan semakin menurun, sehingga jadi RM3k je! Puteri rasa sgt2 bimbang dan mula sedar apa yg beliau buat ni SALAH.

Barulah dia mula cari jalan untuk belajar cara gunakan fb ads dgn BETUL dan TERKINI.

Alhamdulillah, dari jualan online yg profit margin sgt sedikit. Slps belajar teknik fb ads dgn betul, jualan online puteri meledak sehingga hampir RM60k pada bulan pertama sahaja!

Itupun jual instant shawl 3 for RM100 je!

Profit margin turut meningkat mendadak! Jualan butik juga meningkat 2x ganda dgn bantuan fb ads. Skrg, lebih mudah ajak pelanggan datang butik guna fb ads!

Update kempen fb 1 kali je, kemudian.. pm dan wassap masuk berdesup..!

STRATEGI YG PUTERI GUNAKAN DLM FB ADS.

“ Ada byk strategi yg saya gunakan, tapi saya fokus pada 4 ini je…

1) WUJUDKAN USP – Dlm ramai peniaga yg kurang berminat utk invest dalam tudung bercorak kerana kos marketing yg agak tinggi (yg mana setiap design tak berulang dan perlukan photoshoot yg kerap), kami ambil langkah yg lawan arus utk menjadi niche dalam tudung bercorak rare, dgn pilihan yg byk dalam 60-80 corak setiap bulan, plus ianya instant shawl, yg mana menjadi pilihan ramai muslimah yg bekerja dan beranak kecil.

2) BUAT LIKE MARKETING – Untuk bersaing dalam pasaran hijab fashion, trust dari customer sgt penting. Matlamat kami bukannya 100% sales semata, kami ingin menjadi ‘Hijab Brand of Choice’ yg mana matlamat kami supaya customer percaya dgn brand dan produk kami. Bila trust dah ada, suruh mereka membeli adalah sesuatu yg natural dan senang.

3) SASARAN AUDIENS BERKUALITI – Target INTEREST audiens pesaing yg dah establish dalam market. Biasanya audience berkualiti dan serius untuk membeli produk anda. Target pada audiens based on REGION juga byk membantu especially dalam tentukan purchasing power.

4) UPAH ORG LAIN BUAT KERJA – Oleh kerana ini bisnes part time, jadi saya ambil pekerja utk jadi team untuk melayan wassap, manage website, uruskan butik, order dari PM, bab pengurusan stok sehinggalah pembelian stok dari dalam dan luar negara. Kerja saya cuma jaga FB Ads dan IG.”, beritahu puteri.

Itulah kisah Puteri Maizura binti Razali (Founder Marshmallowscarf). Seorang Geologist, bekerja di salah sebuah syarikat Oil & Gas di Malaysia.

Semoga anda pelajari sesuatu dari perkongsian ini…

SEKIAN…

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *