WANITA NI TERPAKSA HUTANG ‘ALONG’ GARA² NAK BUAT BISNES!

Ini kisah Founder brand Magika HQ, Puan Azura Baharudin. Bermacam2 bisnes dah pernah buat start dari tahun 2014 lagi. Ada jugak menceburkan diri buat produk sendiri, tapi tak pandai dan tak confident katanya nak handle sendiri. Dulu jual macam2 produk kecantikan..

Sampailah… tahun 2016, lahirlah Magika, produk kecantikan khas untuk wanita2 dan terus sustain sampai sekarang. Alhamdulillah..

BUKAN SENANG NAK SENANG

Macam2 liku hidup yang pernah dilaluinya. Pernah pinjam ‘Ah Long’ semata-mata nak buat bisnes. Setiap 10 hari Ah Long call mintak duit bunga.. asal telepon berdering, seram je nak angkat sebab takut Ah Long nuntut hutang dia.. huhu.

Pernah kena tipu hidup2 lagi.. Tapi yelah,orang kata bukan senang nak senang.

Dulu, tak sempat habiskan SPM pun… jadi Puan Azura ni memang tekad nak buat bisnes, sebab katanya “bisnes ni sebagai jalan keluar untuk saya dan keluarga. Semangat berkobar2 bila fikir nak bagi anak2 selesa..”

TAK KENAL MAKA TAK CINTA

Tahun 2015 pernah ternampak iklan pasal kelas digital marketing SifufBads lalu lalang kat wall pesbuk, tapi time tu buat dekk je…

3 tahun lepas tu, baru la kenal SifufBads, tu pun lepas jiran recommend. Nampak post pasal kelas lagi, terus sign up dan join. Waktu tu dia start dengan kelas The Founder Chapter (TFC). Balik2 terus buat…

Boomm! Sales Magika naik dari RM120,000 ke RM220,000.. dalam masa 2 minggu je! Bila dah ‘terjatuh cinta’.. dia terus sign up coaching program pula..

THE ‘MAGIC’ TECHNIQUES!

Ada banyak teknik2 yg dipelajarinya semasa dalam kelas, antara teknik2 ‘magika’ yg Puan Azura guna,

#1. Teknik Launching – dalam fasa launching, ada beberapa fasa lain yang dia sangat tekankan. Bila nak launching takleh main redah je.. kena planning, kena ikut flow fasa2, antaranya, seeding, buzz, launching, kemudian ada fasa2 launching.

#2. Copywriting – dia banyak buat offer dan letakkan urgency pada offer tersebut. Contohnya, offer tersebut hanya valid kepada 100 orang terawal dan letakkan urgency dari segi tarikh dan masa.

#3. Integrated marketing – integrate online platform seperti website, instagram, facebook dan juga secara offline melalui agen2.

#4. Rekrut Agen – dia menggunakan teknik rekrut agen dan agen2nya sangatlah ‘dijaga’. Banyak engage, buat sesi LIVE bersama agen di fb group, buat coaching, bagi moivasi, bagi rewards (emas, pakej umrah, pakej percutian) dan sebagainya.

Sekarang Magika dah ada lebih 300 agens (stokis, leader) kat Malaysia, Singapore dan Brunei. Siap masuk tv, newspaper dan majalah lagi.. Power ke power?

PERANCANGAN AKAN DATANG..

Jika ditanya mengenai planning akan datang.. dia plan nak ada team yang lebih tersusun dan kuat dan rekrut lebih ramai agen. Katanya nak capai 2000 agen untuk tahun ni! Amin.. jom kita sama2 doakan untuk Puan Azura dan Magika.

PESANAN BUAT FOLLOWERS SIFUFBADS

“kalau belum mulakan digital marketing.. mulalah sekarang sebab pasaran online ni lebih mudah dan meluas!. Lagi satu, jaga agen! Gunakan personal touch dan banyakkan komunikasi dengan mereka”.

Ada yg tebakooo dengan story Magika ni? Kalau yee.. cer komen sikit “Magik”… Jangan lupa share post ni dgn kengkawan anda sekali

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *