|

7 KESILAPAN YANG SELALU OWNER BISNES LAKUKAN DALAM INSTAGRAM MARKETING

Dlm era digital marketing, ofkos anda kena banyakkan platform..Anda dah tak boleh nak bergerak dgn selesa pada satu platform jer..

Jika skrg, anda masih selesa dgn fb..Nasihat Sifufbads, anda dah kena ‘cambahkan’ awareness brand anda pada platform lain..Jgn harapkan satu platform saja..

Salah satu platform yang boleh anda consider adalah Instagram..Dan dah ramai sebenarnya yang dah gunakan instagram..Tapi ramai jugak la yang selalu buat 7 kesilapan ni..

Apakah 7 kesilapan tu? Nak tahu? Tgk gambar2 seterusnya..

#1 – HASHTAG TAK RELEVAN

Ramai owner bisnes buat silap dgn masukkan hashtag yang tak relevan langsung dgn apa yang mereka promote..

Jangan sesekali gunakan hashtag yg xde sangkut paut dgn bisnes anda..Anda digalakkan guna hashtag yg relate dgn bisnes anda..atau pun keywords penting dalam niche anda..

Contohnya, anda jual produk hilang jerawat..Mungkin hashtag yg boleh dimasukkan#jerawat #hilangkanjerawat

#2 – TAK KONSISTEN

Tak konsisten disini bermaksud anda tak konsisten dalam posting..Untuk nampakkan konsisten, anda kena post tiap hari..Sekurang kurangnya 1x sehari..Ni kira paling teruk..Untuk just nice, anda boleh try post 3x sehari..

Konsisten sangat penting untuk bisnes anda..Tak caya? anda boleh kaji sendiri..Cuba anda tak post seminggu..dgn anda post konsisten seminggu..

#3 – VISUAL LOW QUALITY

Ofkos bila upload gambar di insta ni, anda kena betul2 masukkan visual (gambar/video) yang high quality..Tak semestinya anda guna camera yg canggih macam DSLR..Anda just guna camera smartphone pon dah ok..

Ada pakar yang kata, untuk nampak visual anda lebih ‘hidup’ anda kena ‘edit’ pada visual tersebut..Supaya ia lebih nampak menarik dan high quality..

Skrg ni, banyak apps editing kt smartphone yg anda boleh gunakan..Semuanya bergantung pada kreativiti anda sendiri..

#4 – GUNA HEAVY TEXT

PANTANG! Jgn anda gunakan terlalu banyak text pada visual anda..Sebab ia akan sebabkan audience cepat bosan dan audience terpaksa filter visual anda..

Benda ni slalu terjadi pada gambar..Contohnya, anda buat offer di insta..kat sini anda masukkan banyak giler text sampai audience terpaksa filter tiap text yang anda tulis..

Sebaiknya, anda gunakan text2 yg simple tapi padat dan gunakan visual yang beremosi yg boleh ‘cerita’ pada yg anda nak sampaikan..

#5 – TAK UTILIZE BRANDED HASHTAG

Ni ramai yang tak buat..Banyak owner bisnes tak gunakan branded hashtag time posting..

Branded hashtag yg Sifufbads maksudkan ni adalah mereka yang tak gunakan brand2 yg berpengaruh dalam niche mereka sendiri..

Tujuannya adalah untuk ‘curi’ followers mereka untuk lihat post2 anda..Dan secara tak langsung boleh naikkan jumlah followers anda secara organik..

Pernah cuba tak? Kalo belum, wajib cuba cara ni..

#6 – TIADA LINK DALAM BIO

 

 

Ni penting, link di bio bertindak sebagai Call-To-Action (CTA) untuk mereka buat tindakan seterusnya..sama ada untuk beli atau nak taw lbh detail tentang produk anda..

CTA ni anda boleh masukkan link website anda, link fb anda atau link wassap anda..

#7 – TAK RESPON PADA KOMEN

Ni WAJIB anda buat, untuk bina relationship, engagement serta trust, anda perlu engage dengan audience anda..Disini cara mudah untuk engage adalah dengan respon tiap komen dari audience..

Engagement marketing sangat penting dalam zaman digital marketing..Kalo anda tak buat, anda akan ditinggalkan oleh pesaing..

Kebanyakkan brand2 besar seperti Nike, Adidas dan lain2 pun buat benda ni..Tak kan anda tak buat..Betul tak?

Sapa sini yg dh buat bisnes kt IG, cer komen “i sifu”

Similar Posts

5 Comments

  1. Saya baru nak mula buat dropship kat IG, tapi saya tak tahu nak mula mcmana..
    Saya ada baca beberapa perkara yang perlu buat sebelum mula tetapi saya agak keliru dan tak pasti

  2. Assalam Sifu Jamal…
    Tqvm beri tunjuk ajar dlm kelas founder dan 2commatribe…Sifu selalu panggil saya gelaran Prof…tapi Fb dan IG…Sifulah Prof nya…byk saya belajar…tq
    InsyaAllah saya hadir di Wisma MCA..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *