5 PERKARA USAHAWAN PERLU ‘BRAIN’ DARI #COVID-19

Yass, kami tahu wabak dan musibah yang melanda Dunia kian membimbangkan,especially bisnes people! tapi masih belum terlambat utk usahawan2 belajr 5 perkara ni.. Teruskan bacaan okay! No. 4 paling best!

1. VIRAL YANG BERTERUSAN

Fenomena virus Covid-19 ini dah merebak ke seluruh dunia dengan pelbagai kes kematian dan juga kuarantin yg membimbangkan bukan sahaja di Msia, tapi di  seantero dunia.

Dalam skop marketing, setiap content dengan isu terkini/sensasi pasti menarik minat orang untuk sharing di socmed tentang apa sahaja posting menarik, infografik dan quotes yang mampu ‘viral’ dengan mudah jika bermanfaat pada pembaca Ianya mampu menaikkan BRANDING anda jika ianya viral!.

2. FAMILY TIME ‘BONDING’

Kesibukan usahawan-usahawan di luar sana dengan urusan bisnes seharian tidak boleh pisahkan.

Ianya secara tidak langsung merenggangkan jalinan antara hubungan family dengan si kecil anda, oleh kerana sentiasa kesuntukkan masa untuk BONDING bersama anda apabila sentiasa pulang kerja lewat.

Dengan usaha kerajaan mengenakan ‘Perintah Kawalan Pergerakan’, ianya masa sesuai untuk bonding bersama keluarga tercinta anda untuk seketika waktu..

3. KELUAR DARI ‘SAFE ZONE’

Selama ni, para usahawan yang dah berjaya sentiasa berada dibawah tempurung kerana kekal di bawah zon yang selesa apabila menjana sales yang membanggakan beliau, dengan fenomena covid-19 ni.. mampu membuka mata para usahawan tentang strategi dan plan di dalam pengurusan syarikat apabila dilanda ‘tsunami’ secara tiba-tiba untuk kekal sustain di dalam industri.

Dengan berbekalkan plan strategi yang berkesan, ia mampu membuatkan kita ‘mengemudi nakhoda’ secara lancar tanpa terumbang-ambing!

4. MENCIPTA SITUASI ‘HIGH IMPACT’

Covid-19 masih belum ada vaksin yang dapat memulihkan pesakit apabila anda telah dijangkiti olehnya. Pelbagai ikhtiar diusahakan untuk merawat virus covid-19 ini.

Sebagai seorang usahawan pula, anda perlu mencari 1001 solusi untuk ‘memulihkan’ bisnes anda dengan apa jua cara.

Dengan membuat back-up plan untuk generate revenue syarikat untuk membayar sewa, utiliti dan gaji staff anda. Cipta situasi ‘high impact’ untuk bertindak dengan laju supaya anda tidak tengelam dan terkejut akan situasi sekarang!

5. PENGURUSAN ‘CASHFLOW’

Apabila dilanda situasi virus covid-19 ini, secara serta-merta ianya sedikit sebanyak akan mengganggu cashflow syarikat jika anda tidak tahu bagaimana untuk menguruskannya.

Cashflow syarikat adalah nadi kepada syarikat anda, wujudkan investment yang mampu menyumbang dalam jangkamasa yang panjang apabila anda perlu gunakan di saat-saat  yang genting!

So, anda dah baca 5 perkara penting ni ? Bertenang!! Jangan jadikan musibah yg melanda ini punca anda Give up!! Cari peluang dalam kesempitan , stay safe and be strong!!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *