2 Tahun Saya Menganggur…

hazwan2

Dulu beliau pernah JATUH, disebabkan JAHIL dlm perniagaan.. disebabkan EGO terlalu tinggi.

Ego dlm mencari ILMU.. rasa mcm dah pandai buat juta-juta.. rasa macam ilmu penuh di dada.

Bila dah TERSUNGKUR baru la cuba cari ILMU dan MENTOR..

Sebelum itu, beliau dah dapat kerja yang bagus tapi, BERHENTI kerja sebab dah tak tahan dengan company tersebut.

BERHENTI TANPA FIKIR APA KESANNYA! Jangan buat camtu ye (untuk yang masih bekerja).

Kesannya, beliau byk menyusahkan org di sekeliling terutamanya bini sendiri.

Apa jadi lepas tu?

Ini kisah selanjutnya…

” Assalamualaikum…

Saya Hazwan Iqbal, dulu saya seorang Executive di kilang TV jenama Jepun di Bangi.. atas TEKANAN kerja yg melampau saya ambil keputusan RESIGN 24 HOURS TANPA NOTIS! (jgn ikut cara saya..huhu).

Nak cerita kisah saya ni agak sedih.. MALU pun ade. Yela, dulu saya seorang yg USELESS! Saya suami & ayah yg byk menyusahkan isteri, semua dia yang tanggung.. KESIAN saya tengok dia…

HAMPIR 2 TAHUN SAYA MENGANGGUR.. HANYA BUAT BISNES KECIL-KECILAN…

Mcm2 yg saya buat.. jual kacang dlm UKM.. jual burger dlm UPM.. jual sosej… semua stail konvensional. UNTUNG? Ok la… boleh dapat untung bersih RM30-50 sehari..

Alhamdulillah..

.. tapi, mmg PENAT giler2! Hidup ni dah mcm zombie..! Sampai 1 hari, semua brg jualan saya dicuri org.. termasuklah duit jualan. Time tu, hidup rasa mcm dah ending.. GELAP GELITA!

MEMANG TERUK HIDUP SAYA MASA TU!

Nak beli susu anak pun MENGEMIS dengan kawan2, (time ni baru nampak kawan time susah) yg lain2 mmg lg teruk la. Kereta kena tarik.. kena HALAU rumah sewa dan mcm2 lg. Hari2 saya MENANGIS mengenangkan nasib..

Sampai 1 hari tu ade sorang kawan perkenalkan dgn bisnes internet. Mula2 mmg skeptikal, tak percaya fb ni bole buat duit.. ingatkan SCAM ke ape.

Dipendekkan cerita, saya mula belajar sikit2 dari blog Sifu Jamal.. mmg banyak yg beliau kongsikan ttg fbads.

Jadi, saya cuba APPLY dan kebetulan saya ada skill dlm menulis dan membuat ebook.. kemudian, saya mulakan dgn bisnes menjual ebook. Pada bulan Januari 2015, saya mula buat jualan harian dgn ebook tersebut.. tapi jualan tak berapa ok.. dalam 100-150 sehari..

Pada 28hb Febuari, saya join Seminar Chapter F di Dewan MCA. Mcm tak percaya, seminar 1 hari tu saya dpt INPUT banyak sgt! Saya bayar cuma RM150. Padahal, sebenarnya ia bernilai lebih RM1k..!

Kenapa saya ckp macam tu..?

Okay.. nak jadikan cerita saya ni mmg jenis tak sabar. Habis seminar tersebut saya terus buat apa yg saya belajar di Seminar Chapter F. Saya cuma gunakan 2 teknik yg Sifu Jamal ajar.. teknik USP & teknik URGENCY. Dgn bajet iklan yg sama + teknik2 Sifu Jamal ajar, saya berjaya dapat RM3k dlm masa tak sampai 12 jam!

Sebelum ni, nak dapat RM1000 sehari pun SUSAH..!

Alhamdulillah, sales saya MAINTAIN dan dalam masa 2 bulan lepas tu, saya dah berjaya menjual sebanyak 2000 unit ebook dengan total sales RM140k.

JUAL EBOOK JE KOT!

Bukan tu je.. saya juga berjaya mengembangkan lagi perniagaan dgn membuat produk kosmetik dan servis insurans kenderaan secara online.

Dulu, isteri saya bersusah payah kerja balik lewat malam semata2 nak SARA saya dan anak. Kini tidak lagi, beliau dah BERHENTI kerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa sekarang..

Semua org inginkan kebebasan kewangan dan kebebasan masa. Dulu, saya pernah berhenti kerja dan terjun ke bidang perniagaan tanpa ILMU dan MENTOR. Akibatnya, hidup saya porak peranda.. meraba-raba dalam kegelapan…

Selepas mula BERGURU, saya mula YAKIN dgn skil menjual dan penyampaian iklan saya. Lepas tu, baru nampak hasilnya. KUNCI di sini adalah ANDA KEJAR ILMU DAN CARI MENTOR. Pelaburan yg BIJAK adalah pelaburan ILMU, walaupun anda perlu berhutang sekali pun.. sebab apa..?

DUIT TIDAK AKAN HASILKAN DUIT TANPA ILMU & MENTOR

~ Dari Hazwan Iqbal, seorang peniaga online sepenuh masa.. membantu pemilik syarikat menguruskan wang syarikat dengan BETUL dan BERSISTEM. ~ templetebisnesproposal.com

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *