3 TIPS PENTING BAGAIMANA FOUNDER TUKARKAN BISNESNYA MENJADI SEMI-AUTO…

Untuk jadi seorang founder bisnes sebenarnya mudah tapi untuk ‘maintain’ sebagai founder bisnes dalam tempoh yang lama adalah satu benda yang sangat mencabar. Kalau tak kuat mental, silap haribulan boleh terduduk..

Banyak benda yg founder2 perlu fikirkan tiap hari.. Boleh dikatakan, tiap masa kepala akan rasa berdenyut.. Semua benda nak fikir..

Jadi 3 tips ini yang pasti akan bantu anda untuk ‘sambung’ hayat anda kembali sebagai seorang founder bisnes.

Nak tahu?

Teruskan bacaan..

1. STRUKTUR SYARIKAT

Selain itu, anda juga wajib ada organization chart dalam company supaya bisnes lebih bersistem, tersusun dan teratur.. Jangan jadi ‘hamster’, semua benda anda nak buat sendiri. Sebaliknya, leverage pada team anda..

Sebab itu, anda kena wujudkan team setiap department. Apa department yang perlu ada dalam company anda..

a. HR & Admin
b. Finance
c. Sales
d. Marketing
e. Operation

Setiap department ada fungsi masing2 dan perlu ada leader pada setiap department.. Fungsi leader adalah untuk planning strategi, analisis serta memantau anak2 buah di bawah.

Dengan organization chart ni dapat bantu sistem bisnes anda lebih specific, lebih leverage dan tingkatkan produktiviti staff anda..

2. VISI DAN MISI

Pertama sekali, kita perlu tahu apa maksud visi dan misi ini.. Jangan tahu sebut je.. Anda kena tahu maksudnya dan laksanakan maksudnya.

Visi – Apa yang nak kita capai dan jadi dalam sesuatu tempoh masa. Ia mestilah sesuatu yang boleh diukur.. Anda perlu clearkan visi anda sekurang2nya 3 tahun ke hadapan..

Misi – Apa yang kita perlu buat untuk capai visi tersebut.

Untuk dapatkan vis, anda perlu create mission statement terlebih dahulu. Caranya dengan menjawab soalan2 seperti dibawah..

a. Siapa kita?
b. Apakah USP serta VP kita.
c. Apakah impak yang kita akan bagi pada pengguna atau orang ramai.
d. Big why?

Dengan jawapan 4 soalan ini, anda boleh hasilkan mission statement yang membantu anda utk dapatkan visi dan misi anda.

3. FOKUS PADA SALES & MARKETING.

Macam yang anda tahu, sales dan marketing adalah ‘nadi’ dalam bisnes anda.. Tanpa mereka, mustahil bisnes anda boleh pergi jauh. Kalau marketing failed, failed-lah bisnes anda.. Dan kalau marketing power tapi sales hancur pun tak guna jugak..Anda perlu beri perhatian dan support team sales & marketing anda. Tapi anda kena mulakan dengan marketing dahulu.. Tanpa marketing, mustahil nak dapat sales. Tanpa sales, macam mana nak dapatkan duit untuk ‘rolling’ modal, jana profit dan bayar liabiliti syarikat..

Untuk jadikan marketing dan sales anda lebih kuat dari sekarang, anda boleh consider 3 perkara ini.

a. Dapatkan ILMU-ILMU baru tentang marketing dan sales. Tak kisah dengan cara apa skali pun.. Anda boleh baca buku, berguru dgn orang yg pakar dalam bidang tersebut atau join kelas marketing dan sales.

b. Segala aktiviti marketing dan sales, perlulah anda RECORD dan REPORT serta filing-kan supaya lebih mudah untuk membuat rujukan dikemudian hari.

c. Dengan maklumat marketing yang anda record & report, anda perlu ANALISIS maklumat tersebut dan OPTIMIZE kempen marketing anda supaya mendapat impak yang luar biasa..

Anda jelas setakat ni?

Saya jelas sifu…

Anda dapat sesuatu? Share apa yang dapat dari perkongsian ini.

Similar Posts

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *