BEKAS ENGINEER OIL&GAS NI BERJAYA CEBURI BIDANG BISNES DAN BERJAYA DENGAN PRODUK RARE, SERUNDING JAMU

Bila sebut serunding, mesti ingat time2 raya kan..Maklum ler, selalu orang makan serunding ni time2 raya jer..Tapi bagi sorang ex-engineer oil & gas ni Nasnie Elya Aqila atau Kak Nel, beliau ambik peluang hasilkan produk yg dikira unik dan rare di Malaysia iaitu Serunding Jamu dari Ucinelly.

Bila tanya pada beliau, bagaimana beliau hasilkan serunding rare ni..Ni jawapan yg beliau bagi..

“PRODUK NI MAK SAYA YG CIPTA..SEBAB MAK SY SORANG BIDAN..JADI BELIAU LAH YG CIPTA PRODUK NI..”

Sebenarnya, produk beliau ni dicipta dari bahan2 atau rempah ratus yg digunakan oleh mak2 kita semua dalam masakan..That’s why, beliau namakan produk ni Serunding Jamu.

DITAMATKAN KHIDMAT SEBAGAI ENGINEER..

Beliau start buat bisnes ni lepas beliau dibentikan keje di company oil & gas disebabkan faktor ekomoni yang tak bape nak baik..

Dari situ, beliau start ‘develop’ resipi ibundanya dari bersifat biasa2, beliau jadi kan produk ibundanya tu produk komersial..

Time2 awal buat bisnes, beliau byk belajar dari page, blog & email Sifufbads..Dari situ, beliau start kenal siapa itu Sifufbads..

Pada 2 bulan pertama bisnes serunding jamu ni, bisnes beliau memang sangat struggle..Bayangkan time tu, beliau hanya berjaya generate sales RM300 jer..Time tu, dah ada rasa nak give up dan nak cari keje lain je..

ASINGKAN DIRI DARI KAWAN..

Dalam tempoh tu juga, beliau banyak ‘asingkan’ diri dari kawan2..Dan banyak dok rumah..Bukan kera sumbang tapi beliau memikirkan apa yg perlu beliau lakukan lagi untuk naikkan bisnes Ucinelly n.

Tapi, mujur semangat serta positive support dari family dan member2 yg positif buatkan beliau terus bertahan dan tak give up..Hasilnya lepas 2 bulan tu, beliau berjaya jana sales 5 angka sebulan hanya apply beberapa teknik je yg beliau belajar dari Sifufbads..

ASBAB PERMISSION MARKETING

Antara teknik atau strategi yg belaiu gunakan utk naikkan brand Ucinelly dan produk Serunding Jamu ni adalah permission marketing..

Beliau edarkan sample serunding jamu ni pada prospek..Dan dari situ, belaiu follow up hasil lepas makan serunding jamu tersebut..Dan situ, ada yang repeat untuk beli main produk..

BUKTI ENGINEER PN BOLEH BERJAYA

Alhamdulillah..Kak Nel dah berjaya buktikan yg engineer pn boleh berjaya dalam bisnes..Yang penting, mesti ada ilmu yg betul, usaha serta impian untuk berjaya..Anda pun boleh berjaya juga..

Adakah anda terinspirasi dari short story ni? Jika ya, cuba share impian anda dlm bisnes kat KOMEN tu..

Boleh kita2 sama2 doakan..

Similar Posts

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *