LEPAS TUKAR BISNES JUAL GEWANG, SALES OZMY MULA GROW KE 7 ANGKA SETAHUN!

Haa Korang! Bila cerita pasal peluang ni.. peluang tak datang dua kali tauu.. Kalau datang dua kali pun, korang buat lah sampai jadi biar apa yang kita buat tu menjadi..

Hari ini saya nak share tentang bagaimana bisnes kecil boleh grow, dengan MENENTUKAN MARKET NICHE dari awal bisnes lagi..

Macam foundr @ozmy.fishing ni, asalnya hanya jual face mask, topi, jersey je… Masa tu, bisnes buat 2k-3k sebulan! (member ni pon masa tu kerja TELEKOM, katanya panjat tiang letrik)

Bila nampak bisnesnya stuck dan tak tahu nak growth, dia cuba study niche market lain..

Kemudian, dia set kan MARKET dia masa tu.. Niche memancing.. Dan, dia fokus niche mancing darat! (laut dia tak main).

Bila dia dah set dia punya niche market, baru bisnes tu nampak game nak kembangkannya. Dari situ, baru tahu apa LINE EXTENSION PRODUK nya..

Dari situ tambah produk-produk apparelnya, seperti jersi, topi, tshirt dan lain-lain.

Dah lama kat situ, baru jumpa CATEGORY EXTENSION barunya, iaitu gewang tiruan.

Akhirnya, bisnes dia mula berubah selepas fokus menjual gewang tiruan sebagai produk utama. Dia nampak produk ni ada potensi besar untuk expand bisnes!

Alhamdulillah, selepas dia tukar bisnes.. dari bisnes 10k, jadi 30k, jadi 70k, dan sekarang dah achieve 200k sebulan!

Macam mana boleh capai? Sebab dia tahu niche market dia dari awal lagi, dan dari situ mudah dikembangkan produk-produk baru darinya..

Ada banyak strategi atau cara yang boleh buatkan bisnes kita growth jika korang ubah niche bisnes korang tauu.. macam yang foundr ozmy ni buat untuk bagi orang nampak apa yang kita jual..

Apa yang foundr Ozmy ni buat?

1. Kita kenalpasti terlebih dahulu niche market yang lain dari pesaing kita. Contohnya, Ozmy buat dengan jual gewang yang membantu sales nya naik!!

2. Bila korang dah tahu niche market korang, FOKUS dan konsisten untuk tarik niche audien korang aware dengan produk yang korang jual..

3. MARKETING!! Of course bila korang dah ada produk .. kita kena jalankan marketing yang berterusan secara online atau offline.. Macam foundr ozmy ni banyak jalankan marketing melalui online dengan platform tiktok dan shopee..

4. Presentation!! Packaging, video content , gambar perlu selari dengan target market, Kalau korang tengok sendiri video content nya related dengan audien nya yang fokuskan kepada aktiviti memancing ..

ADA TIP LAGI, KALAU NAK KEMBANG BISNES NI DARI AWAL LAGI;

1. Kena clear betul market niche yang kita masuk.

2. Bila clear, kita tahu apa produk yang boleh develop darinya.

3. Tahu market niche, kita akan tahu kita punya brand category kita, dan akan tahu game branding selepas itu.

4. Sudah pasti, kita dapat bina brand positioning kita dari awal lagi..

5. Ini juga tentukan visi jangka masa panjang kita sebenarnya..

Korang paham ke ni?

Ajak sendiri tak sangka, dari sarung muka pemancing kini dia ada brand barangan memancing sendiri di Malaysia.

Korang boleh ambil inspirasi juga, DARI PEMANJAT TIANG (bukan penari tiang), mampu menjadi usahawan yang berjaya dalam bidang yang asalnya bukan minat dia pun, sehingga boleh capai sales 7 ANGKA TAU.. Korang pula bisnes apa tu ?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *