| | | |

NAK TAHU KELEMAHAN BISNES TANPA BRANDING?

Ada jer bisnes yang baru start, terus salesnya besar2.. Mungkin sebab bisnes yang dibuat itu tengah trending, atau on demand, atau memang problem manusia. Tapi, ingat! Ia boleh jadi tidak bertahan lama, bila ada competitors baru, yang jauh lebih dahsyat!

Itu yang bole menyebabkan bisnes kalau jatuh; dia jatuh teruk. Ya, memang bole buat comeback. Tapi macam yang pernah saya bgtau sebelum ni, nak buat comeback tu perlukan belanja yang tinggi, Thats why sangat bahaya kalau anda teruskan tanpa bina branding! Anytime jer orang boleh “potong” kita..

So, kenapa perlu spend banyak2 pada comeback jika boleh jimatkan semua tu dalam branding?

Ketahui 7 kelemahan bisnes tanpa branding;

#1 Kos marketing kompem tinggi.. kena banyak main offer, bagi free gift ke tu semua menggunakan kos. Kalau nak tau, branding akan menjimatkan bisnes anda dari belanja kos marketing yg tinggi.. ini PROVEN!

#2 Orang mudah ‘judge’ harga produk mahal. BRANDING dan VALUE ni dia datang sekali.. tak ada brand yang tak ada value. Memang kita bole boleh buat produk nampak macam mahal. Tapi orang tetap akan nilai value kita dengan harga produk kita.

#3 Pantang ada competitors baru-sales mesti drop – Jadikan anda terpaksa spend lagi pada marketing untuk nak naikkan sales bisnes anda.. In juga akan berbalik ke kos marketing yang tinggi. Bagi bisnes yang brandingnya lemah selalu akan jadi mangsa keadaan dalam bab competitors ini.

#4 Lambat nak bina trust – Orang trust pada brand bukan produk.. Salah satu kekuatan branding adalah trust. Bila sesuatu bisnes tu ada trust, otomatik potensi bisnes itu akan jadi lebih tinggi. Dan dengan adanya trust, anda boleh lihat jelas dalam peningkatan sales anda.

#5 Susah nak bina fanbase – setiap brand akan ada fansnya tersendiri.. terutama sekali untuk founder2 yg buat personal branding. Bila branding anda kuat, slowly anda akan nampak fanbase anda sudah mula bertambah. Sebabkan ini juga, sales anda pun akan meningkat.

#6 Profit tak konsisten – bisnes akan sentiasa bergantung kepada situasi keadaan.. atau kata lain vulnerable, kalau competitors slow sales anda okay dan kos marketing tak tinggi. Tap bila competitor aktif dan masuk musim promo; kos marketing melonjak2 naik dan bisnes anda juga akan jadi susah nak control..

#7 Susah nak kekal pelanggan – saya buat point ni terakhir sebab kelemahan2 di atas tu semuanya akan menjadi punca kenapa bisnes yang brandingnya lemah susah untuk mereka nak dapat pelanggan yang loyal. So, kalau anda ada masalah kenapa anda kekurangan repeat customer, branding juga adalah antara puncanya.

Branding ni memang anda tak nampak impak dia dlm masa yg terdekat, tp soon, anda pasti boleh rasai.

Bila conversion, closing, trafik semua jadi mudah, cepat dan byk.. Itu tandanya brand anda dah berada dalam level yang berbeza!

Apa brand yang selalu terlintas dlm kepala korg? Yang asyik nampak je?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *