|

“LOGO ADALAH LOGO – BUKAN BRAND!”

Ada kalangan korg yg masih konfius beza brand dan logo.. betul ke betul? Masih ambil masa yg lama pada logo, banding korg spend masa pada brand korg.. Branding ni sbnrnya akar kpd bisnes korg.

Sy terjemahkan apa tu logo dan apa tu brand.. senang korg nak faham nnt.

LOGO adalah satu tanda supaya sekali pandang orang kenal..

BRAND pula sekali pandang orang dapat rasa.. Aik? Rasa? Rasa apa tu?

Iyee.. Rasa atau (FEEL).. Bila audiens tgk je terus dia rasa ‘connected’ dgn korg. Dgn branding boleh communicate dan sampaikan mesej kepada audiens korg.

Sblm korg nak communicate, korg kenal betul2 kenal siapa audiens korg. Ape yg dorg suka dan apa yg dorg tak suka.

“Nak tau cmne korg bole mula dgn game BRANDING?”

Kita ambil cth terdekat ya.. [sifuBad].. ini cth yg terdekat dan mudah utk korg faham dan kaitkan dengan brand korg sndr.. Ada 3 komponen penting dlm branding (psst.. ada byk lagi, kita sentuh 3 jer dlu.. bolehlah korg amalkan trus nnt)..

SELLING EXPERIENCE

Selling experience ini adalah apa yg audiens korg akan rasakan bila dia guna produk korg.. Apa yg korg janjikan.. anda bole gunakan dlm bentuk testimoni, value, storytelling dll. Bagi audiens jorg nampak apa pencapaian yg dorg akan dpt dgn brand korg nnt.

Dalam selling experience juga korg WAJIB tunjuk journey customer korg dgn brand korg.
Journey yg audiens akan experience dari mula hingga capai sesuatu dgn brand korang.

Cth antara selling experience yg ada di SIFUBAD ;

… BUSINESS TRANSFORMATION

SIFUBAD tekankan pada perubahan bisnes yg student2 AKAN & SUDAH lalui.. Perubahan apa tu? Perubahan dari segi strateginya yg makin kencang. Ilmu Strategi yg kos efektif, TESTED & PROVEN, yg mengawal perbelanjaan company dan capai target yg dah di set. Dan juga capai PROFIT yg maksima.

Student2 juga dapat buat perubahan dari segi pengurusan bisnes dorg. Cara yg betul mengurus bisnes dari segi kewangan, pengurusan tim2 dalam company dan juga leadership.

… IMAGE SBG FOUNDER

Pembawakan diri sbg FOUNDER. SIFUBAD ceritakan dari awalnya mula student sifuBad hingga ke hari pencapaian dorg. Dorg lebih yakin dan lebih penting lagi, dorg BERINSPIRASI tinggi.. Founder yg mampu membawa tim ke level yg jauh lebih tinggi dari sebelumnya.

Dan di SIFUBAD juga founder2 akan dapat CIRCLE yg hebat2 dan motivated sepanjang masa. Dari sini juga dorg support sama sendiri up-kan lagi brand equiti masing2. Ini yang dimaksudkan dengan CIRCLE yg hebat..

Korg dah fahamkan selling experience ni?

Korg bole tunjukkan pada audiens korg (SELLING EXPERIENCE) dari segi storytelling, testimoni, content dll. Bagi audiens korg nampak JELAS dgn JOURNEY yg dorg akan RASAKAN bila dorg mula dgn brand korg.

SELLING EXPERIENCE ni yg paling utama korg kne bincangkan dgn tim2 korg. YANG PENTING mesti JELAS..

Dah mantap nnt barulah komponen2 branding lain jadi lebih relevant dan terus tangkap hati audiens korg.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *