5 Strategi Fb Ads CEO AUB Ini Untuk Dapatkan 50 Klien Dalam Masa Yang Singkat…

sifu-dino

Bagaimana 5 strategi fb ads marketing yang digunakan oleh CEO Company AUB ini untuk tukarkan 30 klien kepada 50 klien dalam masa yang singkat?

Brader ni namanya Sharifuddin Bin Muda atau lebih glemer dengan panggilan SIFU DINO, merupakan pengasas kepada Akademi Usahawan yang menyediakan servis dan latihan membawa usahawan-usahawan yang mahu memborong barang2 secara terus dari CHINA dan VIETNAM. Ia merupakan satu-satunya konsultan pemborongan yang mengamalkan konsep ‘survivor mood’.

Masa di peringkat awal bermula dulu, susah betul beliau nak kumpul orang utk setiap sesi TALK BORONG..

“SUSAH BEB!”

…nak kumpul 30 orang utk satu sesi pun nak menangis rasa katanya …mcm2 cara guna.. Flyers, bunting, networking, paper, smua dah buat..tp camtu jer la resultnya..Buat fb ads, buat jgak.. Bljr curi2 smsa jd krew sifufbads..(dpt jd krew sbb ‪#‎sifufbads‬ pernah ambil trips borong ke China dan Veitnam dgn Akademi Usahawan Borong.. Blaja x serius:-)

Nak story skit…

Sejujurnya sebelum ni saya telah menghabiskan hampir Rm20K untuk pengiklanan syarikat di media cetak, itu tak termasuk pemasaran offline lain seperti flyers dan bunting, kecewanya rasa apabila report & respons pelanggan susah untuk dianalisa,

..tapi sekarang Alhamdulillah, dengan berkat belajar secara betul2!…berguru dengan orang yang betul, menggunakan FB saja beliau sudah dapat kumpul hampir 200 orang utk setiap sesi talk !

“BKN TU JER.. DARI FB ADS JUGA, SAYA DPT ‘BIG DEAL JOB’….DARI CORPORAT..”

Yup…Malah dengan melalui medium FB juga beliau mendapat tawaran memberi TALK BORONG kepada semua usahawan AMANAH IKHTIAR MALAYSIA ke seluruh daerah di Malaysia yang melibatkan 618 Talk/show ! Diulangi lg, 618 TALK! WOW!

“ALHAMDULILLAH ! setelah berguru secara penuh dalam kelas sifu…kesannya benar-benar lebih luarbiasa dan yang paling best…rezeki Allah nak bagi kat kami tahun ni jadual untuk buat Talk borong China & Vietnam dah full booking…sampai JANUARY 2017. Trip borong pun dah penuh sehingga Disember 2016.”

“Power betul FB ads ni….”

“.. jadi sawan kejap saya Sifu….bukan sawan apa….sawan byk sangat JOB masuk sampai saya terpaksa ambil seorang PA utk uruskan semua jadual saya, selain tue saya juga ada 6 orang lagi staff yang banyak membantu operasi Akademi yang kini telah mengembangkan sayapnya ke 6 cawangan di Malaysia dan Brunei !”, ujar beliau semangat…

APAKAH STRATEGI FB ADS MARKETING YG DINO GUNAKAN? TERUSKAN BACAAN…

  • PEMBINAAN FANS – “dlu, x pkir pon bina fans ni pntg. Tp, slps bljr, baru tau kepentingannya.. Bila kita buat like mktg, konsisten, org lbh knal kita.. Awareness thdp brand meningkat, walaupun org blm like page kita..Bila fans smkin naik, prospek jg smkin mngkat.. Org knl kita.. Byk klbhn bila fans smkin mngkt ni..organic reach, virality, jga smkin baik..
  • PEMBINAAN KREDIBILITI – penambahan jumlah fans, bantu up kan kredibiliti.. Org lbh pcya..Lg, dgn kerap berikan info2, tips2 bermanfaat kpd fans bantu bina kredibiliti..Selesaikan mslh org.. Jwb ptyaan org di page, di komen dan di pm bantu naikkan kredibiliti.. Lg, Dino sering upload gmbr2 aktvt trip borong China & Veitnam di page nya..So, audiens lbh pcya..Gmbr2 ketika bg talk juga menguatkan lg kredibiliti Dino..
  • USP – usp, kelainan, keunikan.. Mmg ramai org buat trip borong ni.. Apa kelainan yg ditampilkan oleh Dino? …Survivor mood trip! Dia ajar bgmna student borongnya memborong cara real, yg mana nnti, studentnya boleh pergi sdri memborong tanpa bantuan.. Cara nak plih kedai, cara bungkus, cara tkr duit, cara cari hotel, cara naik ketapi laju, mcm2..lg USP nya? Cer lihat sdri di page nya lah:-)
  • MULA DGN LOW BUDGET, THEN UP“Saya juga memulakan iklan di FB ads dengan kos iklan yang murah dahulu iaitu Rm8 sahaja sehari, setelah iklan tue ok dan menunjukkan respons yang baik, saya akan mula naikkan bajetnya kepada Rm30 sehari…Kena buat split test.. Try gmbr, try headline..sampai la jmpa yg berkesan…dan Alhamdulillah…responnya lebih baik selepas itu…”
  • RETARGETTING FANS “Saya juga fokus kepada strategi yang sifu ajar iaitu setiap hari kita akan kena cari FANS baru untuk fanpage kami menggunakan LIKE MARKETING, saya yakin apabila kita ada FANS yang ramai dan kita kongsikan ilmu yang ada dengan fans kita, suatu hari nanti mereka yang merupakan SUSPEK akan bertukar menjadi PROSPEK dan akhirnya menjadi PEMBELI kita, Insyallah…ni yg saya buat.. Bila buat iklan jenis boost post, retarget kpd fans yg dah like.. yg dah baca post2 kita..yg dah knl kita.. Ini rahsia yg saya pljari dari ramai student2 sifufbads yg generate sales yg bsr – 6 angka, tp kos rendah..”

Itu lah strategi fb mktg yg digunakan..

NAK LG ?

Ok lah…

NI XTRA STRATEGI DARI DINO, BKN STRATEGI FB MKTG;

  1. “Strategi kami lebih kepada menguatkan BRANDING syarikat kami dengan USP tersendiri dan membina networking bersama pelanggan yang berpotensi tinggi, seperti kami hadir ke seminar sifu dan bantu perjalanan program dengan menjadi events crew mereka”
  2. “Kami beri PERCUMA coaching 6 bulan selepas pulang dari trip dan insurans sepanjang perjalanan”
  3. “Kami juga menekankan HIGH BAJET BRANDING untuk pengiklanan di media social terutama di Facebook dan Instagram”
  4. “Kami juga menjalinkan kerjasama strategik bersama badan-badan usahawan dan NGO”
  5. “Senang cerita kita kena amalkan konsep BERI dulu dan mesra dengan semua orang, kita bina hubungan sebaik mungkin dengan orang sekelliling, Insyallah, rezeki dan peluang akan menyusul jua kemudian”

CABARAN?

Ada? Kompem la ada kan..

Banyak juga CABARAN yang terpaksa beliau tempuhi sepanjang perjalanan membangunkan akademi ni antaranya apabila KRISIS MATAWANG melanda negara, ramai tidak mahu keluar memborong terutama ke CHINA. Beliau juga pernah ditipu RAKAN BAIK sendiri yang telah berlaku khianat di samping akaun FB kena HACK oleh orang Vietnam yang tidak berpuas hati, menyebabkan 6 Page AUB di rampas. Habis FANS HILANG….masa tu tak der ilmu FB main hentam saja, sebab itulah kena brguru dengan orang pakar…..

Apa2 pun….BIG WHY yang kuat disamping VISI dan MISI yang jelas telah menjadikan beliau terus berusaha untuk terus berjaya sehingga ke tahap sekarang…

Beliau ada memberikan sedikit TIPS sebagai PANDUAN untuk anda2 di luar sana…
Jom kita sama2 BACA dan jadikan sebagai sesuatu yg bermanfaat….

“First sekali, kita perlu kembali kepada NIAT ASAL kita kenapa kita mahu berniaga…perlu benar-benar dapat memberi manfaat kepada orang…apabila kita mula memberi…Insyallah…ada peluang rezeki yang lebih baik mendatang”

“Dalam bisnes kita kena ada MENTOR..itu yang paling penting…kalau tak sasau jadinya…”

“dan yang seterusnya…TIP yang paling PENTING yang saya amalkan ialah kita hendaklah membina dan menjaga hubungan NETWORKING…kerana…kita dalam bisnes..kita tak boleh nak gerak sorang2…kena berjemaah…makin besar networking kita, maka makin besarlah peluang dan rezeki kita, Insyallah.”

Sekian sahaja….terima kasih semua…

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *