BISNES TUDUNG NI BOLEH PERGI JAUH KE?? PESAING DAH LAA RAMAI..

Ini Cik Yuya founder Yuyascarff yang mengeluarkan koleksi tudung bawal bersulam . Masa awal2 dulu, orang sekeliling tak yakin, bila dia kata nak buat bisnes tudung…Yela, dah kerja ‘sedap’ kat kedai emas milik familynya tu tiba2 stop!

Dahtu kenapa nak buat bisnes baru pulak??? Sebab…..

Passion in fashion! Dia teruskan jugak. Walaupun pada mulanya huru hara la jugak, sebab semuanya dia handle sorang..order tu selalu ada, walaupun sales takat 4 angka jer.

Sampaikan ada satu masa tu, si suami terpaksa turun padang juga bantu Yuya ni menyulam tudung.. sehinggalah si suami decided nak resign terus dari kerjanya sebagai pembantu am government.

Lagila, orang sekeliling duk ‘pulau’. Sedih!

Tapi, Cik Yuya ni tetap jugak teruskan minatnya, sehinggalah satu masa…Jeng3!

Lepas balik jer bertapa dari Sifufbads.. dia terus buat sampai jadi apa yang Sifu suruh. Keep konsisten buat  marketing untuk permulaan. Dan waktu sales raya hari tu, 5k pieces tudung SOLD OUT !! Dia pun terkejut! Sebab kan ada beberapa cara ni jer yang dia applied kat bisnes.

Kejayaan sekarang,dia  buka satu lagi butik dan hire beberapa orang staff.

Berapa banyak pesaing itu tak penting, yang penting macam mana cara & strategi anda untuk naikkan awareness pada brand, berapa banyak anda konsisten buat marketing dan lain lain.. Bukan senang nak senang dan bukan susah pun nak senang..

Korang nak tau ke apa yang dia buat tu? Haa ni dia…

#1 PAID REVIEW

Untuk permulaan, dia banyak buat paid review secara konsisten. Survey sebanyak mungkin insta famous yang terbaik sehinggalah ‘keep konsisten’ fokus pada beberapa orang sahaja untuk buat marketing bagi produk tudungnya. Dan bila, brand ‘Yuya Scarff’ ni mula naik.. dia terhadkan kos marketing untuk paid review. Dan memilih duta untuk produknya di kalangan insta famous yang dibayar sebelum ini.

#2 LATEST DESIGN

Dia banyak bagi hint melalui video sebelum dia keluarkan satu satu produk, lagi2 bila tiba musim tertentu. Dari situ, buatkan audiens tertunggu-tunggu latest design dari brandnya. Marketing ni perlu dibuat secara konsisten dan perlu ada  inovasi baru untuk make sure produk kita sentiasa dinantikan. Apa yang menarik lagi, gambar dan  tema yang digunakan dalam insta page nya juga memainkan peranan penting untuk tarik perhatian followers.

#3  POST ENGAGEMENT

Dia banyak interact dengan audiens melalui post2 yang dibuat dalam page instanya seperti post yang perlukan audiens untuk memilih mana yang terbaik (Warna A atau Warna B, Design A atau Design B). Dari situ, akan menaikkan engagement di komen dan seterusnya dapat jadikan sebagai social proof. Selain itu, dia juga buat contest  dan beri free tudung untuk yang bertuah apabila followers di pagenya  mengikut syarat2 yang diberikan.

Apa yang nak ditekankan adalah consistency, Cik Yuya ni konsisten dalam marketing. Dia sentiasa beri awareness pada audiens tentang koleksi tudungnya.. Now, dia dah rekrut agent untuk kembangkan lagi bisnesnya.

Korang dapat sesuatu?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *