“Saya Nak Lahirkan Komuniti Yang Celik dan Mahir Urus Kewangan”

Itulah niat sahabat saya, Ieza Yusof.. atau lebih mesra dengan panggilan Mak Jerung (MJ). Biasa saya panggil MJ je.. hehe. Beliau merupakan Mentor Pengurusan Hartanah & Risiko Kewangan, dan CEO kepada Ieza Yusof Consultancy Sdn Bhd. Dah lebih 18 tahun pengalaman beliau dalam dunia bisnes lebih2 lagi dalam pengurusan hartanah dan kewangan.

Dah ‘rodong’ lama.. tapi sampailah tahun lepas, beliau start join circle #theceo SifufBads. Katanya, “dah berbisnes lama.. tau ilmu pelaburan, tapi tak semestinya tau ilmu marketing. Banyak yang beliau nak kena ‘asah’ lagi..” lebih2 dlm marketing.

Sebelum ni MJ hanya fokus pada satu platform jer, fb.. tambah plak kos marketing makin tinggi. Dari situ terbuka hanti nak join circle #theceo… nak tau cara ‘cut cost marketing’ untuk tarik lagi prospek ke programnya..

Kata MJ lagi.. bila dah berguru dengan Sifufbads, baru nampak sales funnel.. dan strategi untuk cut lagi kos marketing tu. Dari 1 platform je sebelum ni, dah fokus platform2 lain antaranya, instagram, email, telegram dan lain2.. buat integrated marketing untuk tarik crowd ke programnya.

Alhamdulillah.. luar biasa!

Di circle #theceo beliau banyak sharing mengenai pengurusan profil kewangan dgn #theceo yg lain. Dan dari programnya sendiri, MJ banyak sharing tak kira la untuk yg berbisnes mahupun yang bekerja makan gaji.. & beliau selalu tekankan pasal profil kewangan ni.. dan banyak sesangat ‘real case’ yang Mj biasa jumpa, antaranya yg ada masalah macam ni..

… Berniaga tapi belum tentu UNTUNG!

… Berniaga tapi belum tentu ada SIMPANAN!

… Berniaga tapi belum tentu ada PELABURAN

… Berniaga tapi belum tentu boleh BERSARA!

… Berniaga tapi akhirnya perniagaan di tutup!

Realiti usahawan, founder2 hari ni… betul ke betul sangat? Ni lah yang saya juga selalu tekankan kepada student Sifufbads sendiri! Ape sebabnya?

#1 Ramai yang berniaga tanpa ilmu yang betul.

#2 Berniaga tanpa susun profil kewangan individu & bisnes/syarikat.

#3 Takde kesedaran tentang ilmu pengurusan cukai..

#4 Takde ilmu pengurusan aliran tunai yang betul.

#5 Pemilik & pengurus syarikat tak terlatih dengan ilmu pengurusan kewangan & perniagaan.

Haa… byk lagi sebenarnya.. nak share kat sini mmg tak cukup. Kalau anda nak dengar sendiri sharing dari MJ ni, nak jumpa muka ke muka.. semua ada kat #DMC2019 nanti..

So far dari secebis perkongsian MJ ni korang dapat sesuatu tak? Kalau ya reply “saya dapat”

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *