Rahsia Penulisan Copywriting Mengikut “Mazhab SifuFbads”. Minat Nak Tahu?

 

Rahsia Penulisan Copywriting Mengikut Mazhab SifuFbads

Dalam dunia penulisan copwriting ni ada banyak ‘mazhab’.. Ada yang style gini, ada yang gitu, ada yang cenggitu.. Macam-macam lah! Dulu.. SifuFBads pernah dikondem kerana menggunakan bahasa santai.. Sobs Sobs..

Tapi kan.. Tapi…

Nak tahu tak? Dengan penulisan ‘mazhab’ SifuFBads inilah ramai usahawan yang telah berjaya meningkatkan jualannya terutama di fesbuk..

Actually, seni penulisan SifuFBads ini adalah hasil kajian saya sendiri selama hampir 8 tahun, dan ternyata ia memang proven kerana dah ramai usahawan yang follow dan sukses…

So.. Nak tak saya kongsikan secret nya nih?

“nak sifu.. nak angat…hee.”

Ok.. Bagus..

Gini..

First skali.. Perkara BASIC yang anda kena tahu ialah, setiap manusia tu ada 2 jenis thinking, mereka akan berfikir samada gunakan otak kiri ataupun otak kanan.

Dua-dua ni ada beza dia tau…

“ooo…. Baru tau…”

Nak tau lebih details pergi baca post kat bawah ni…

#1: LEFT BRAIN THINKING

Ok.. Saya explain jenis yang otak kiri dulu;

Mereka adalah jenis yang berfikir gunakan LOGIK. Tau logik? Ala.. Maksudnya, diorang ni lebih fokus kepada angka, data dan fakta. Jenis yang berfikir secara analisis dan rasional..

“ala.. apa benda tu sifu? Tak paham..”

Ok, camni.. Kalau kita buat copywriting gunakan nombor ke, peratusan ke, itulah yang otak akan fokuskan.. Menurut kajian pakar, nombor yang berakhir dengan GANJIL seperti 1, 3, 5, 6…. eh 6 genap bukan ganjil.. hoho.. tapi itulah angka si ganjil yang boleh menarik perhatian audiens..

“ohh.. betullahh… patutlah. Ok, nak guna angka jelah pasni…”

Boleh. Tapi kalau nak gunakan ayat logik semata belum cukup kuat nak ‘tackle’ prospek.. Kena tambah satu lagi intipati… Iaitu manfaat yang prospek bakal terima..

Contohnya camni;

“DAH LEBIH 137 ORANG YANG BERJAYA ‘JINAKKAN’ LEMAK DEGIL LEPAS GUNA PRODUK XYZ”

So, elemen yang digunakan adalah NOMBOR dan MANFAAT prospek, jika kedua-dua elemen ini digabungkan, ia lebih berkesan kerana membuatkan prospek mula berfikir secara logik, betul ke 137 orang? Lagi, ditambah dengan berjaya ‘jinak lemak degil’, ini buatkan mereka rasa produk tersebut memang berkesan..

Ok.. Itu baru otak kiri. Belum habis lagi..

#2: RIGHT BRAIN THINKING

Otak kanan pula ialah mereka yang berfikir gunakan EMOSI;

Tak dinafikan, ramai pakar berkata, hampir 90% pelanggan bertindak untuk membeli kerana emosi.. Kerana pada mulanya, pembeli akan berfikir secara logik dan rasional iaitu otak kiri, tetapi… keputusan pembeli memang banyak dipengaruhi oleh emosi.

So.. Dats why lahh..

Kita kena gunakan copywriting dan gambar beremosi yang relevan dengan audiens anda..

Satu lagi.. Memang manusia buat keputusan menggunakan emosi, tapi dalam masa yang sama mereka juga akan gunakan logik akal..

Mereka mula fikir, sebab apa mreka perlu membeli. Adakah ia berbaloi?

Maksudnya, selain menjual dengan gunakan emosi, kita juga perlu berikan bukti yang kuat kenapa mereka perlu beli produk kita.

Jadi.. jentik emosi mereka, anda tahu mereka memang dah minat dengan produk anda, Cuma perlu masukkan unsur-unsur emosi..

Mungkin unsur inspirasi, ketakutan.. Susah nak convert sales kalau anda tak mainkan emosi.

“camne nak jentik emosi tuh sifu.. tak sakit ke prospek tu main jentik-jentik ni..?”

Bukan jentik luaran.. jentik dalaman.. Tu lagi sakit.. Hoho..

Ok ok ok!

Ni saya nak dedahkan terus.. straight to the point, tanpa sorok-sorok okeh..

#3: 4 ELEMEN EMOSI UTAMA MANUSIA

Memang emosi manusia ni ada banyak. Tapi, ni saya ambil yang utama dan mudah untuk anda fahamkan. Daripada hasil kajian dan pemerhatian saya, 4 jenis emosi ni boleh kita gunakan dalam copywriting, dan saya pecahkan lagi 4 emosi ni kepada 2 bahagian iaitu positif dan negatif.

EMOSI POSITIF ;

+ Dream
+ Inspiration

EMOSI NEGATIF;

– Fear
– Problem

“apa benda positif negatif nih sifu..? lain macam je bunyi dia..”

Ok, apa beza emosi negetif dan positif yang boleh kita gunakan dalam copywriting ni?

Emosi POSITIF.. Apabila kita mainkan emosi jenis ini, orang yang baca penulisan kita akan rasa seronok dan bersemangat. Senang citer, anda perlu buat mereka terbayang-bayang bagaimana rupa/hasil selepas mggunakan servis/produl yang kita jual..

Emosi NEGATIF.. Emosi negatif ini dapat buatkan audiens rasa stress, takut, gabra.. Kenapa? Sebab mereka asyik terfikir tentang masalah yang sedang dihadapi. Kadang-kadang mereka tak sedar yang mereka sedang menghadapi masalah, jadi.. inilah masanya untuk anda sedarkan mereka dan bantu selesaikan masalah tersebut..

“kalau camtu saya nak guna emosi NEGATIF.. Kasi dorang takut..”

Boleh tiada masalah, tapi saranan saya, lebihkan penggunaan emosi positif kerana dari hasil kajian responsnya lebih tinggi dan bagus. Selain tu, anda juga boleh selamat dari kena flagged. Hoho..

1) FEAR

Bukan fear factor.. Fear.. ‘takut’.. Ia juga adalah emosi yang boleh kita gunakan dalam copywriting. Takut badan gemuk.. Takut muka berjerawat.. Paham tak?

Kita tambah ‘lauk’ lagi, buatkan mereka takut dan akhirnya membuat pembelian.

Tapi.. Ada syaratnya nak guna emosi ni..

“syarat apa plak ni sifu? Tulis ni pun ada syarat..?”

Ya.. ada.. Syaratnya.. Jangan over sangat time takutkan orang tu.. Sebab nanti orang tak suka dengan iklan kita tu.. Nanti respons teruk, bila buat iklan fb ads nanti takde respon.. Tu tanda orang menyampah la tu..

So.. Takutkan sikit-sikit jer.. contoh camni;

“BADAN ‘BAM BAM’ SGT? SELALU KENA EJEK? BENGANG?”

“ISTERI TENSION SBB BRO ‘KEJAP’ SGT? TAK MALUU KE?”

Haa.. Yang penting ada bentuk soalan.. Kalau orang yang ada masalah seperti dalam ayat tu, confirm mereka akan tertarik nak baca suma ayat iklan tu. Tapi jangan ingat mereka nak membeli semudah itu yer..

No..no.. no..

“aik kenapa plak sifu? Kan dorang dah abes takut tu..?”

Haish.. mestilah tak semudah tu, kalau mudah.. semua buat iklan abes kena sapu je sebab skit-skit kena ugut takut-takutkan. Nak tau kenapa tak mudah? Nak tau kenapa dorang tak beli?

Sebab sebelum ni, diorang mesti dah penah cuba macam-macam produk tapi takde satu pun yang berhasil. Kan anda da masukkan emosi FEAR pada headline, jadi anda juga perlu masukkan emosi pada bahagian F.A.B. Apa tu F.A.B?

  • Features..
  • Advanteages..
  • Benefit..

Ok? Faham…?

2) PROBLEM

Suma orang ada masalah, haiwan pun ada masalah.. betul tak? Haha.. Jadi, mereka pasti sanggup buat apa saja asalkan kita mampu selesaikan masalah mereka. Faham?

Ni saya bagi contoh;

Siti ada masalah lemak berlebihan, dia tengah cari solution camne nak buang lemak degil tu. Dah la tak lama lagi nak raya. So, daripada masalah ni, kita bleh jual produk kuruskan badan pada Siti. Semasa buat copywriting, cer buat ayat camni;

“AMAZING! DALAM MASA 3 MINGGU JE , WANITA NI BOLEH ‘HALAU’ LEMAK DEGIL SEKALIGUS BERJAYA TURUNKAN BERAT BADAN DARI 100KG KE 90KG TANPA PERLU BERSENAM SETIAP HARI”

Dalam ayat ini, kita dah berikan mereka solusi bagaimana nak kurangkan berat badan dengan cara mudah dan pantas, selain itu ada elemen nombor iaitu MASA.

Kan dah bagitau, manusia ni suka bila nampak nombor dan mereka sukakan kepantasan. Lagi cepat anda boleh selesaikan masalah mereka, lagi bertambah-tambah mereka suka…

3) DREAM

Anda ada impian? Ada angan-angan tak? Ada kan.. Ha.. so orang lain pun ada impian, objektif dan matlamat gak…

Nak muka putih melepak? Nak badan sado? Nak kerete exotic? Tu semua impian lah tu.. Kalau anda nak dapatkan suma tu mesti anda sanggup buat apa saja.. Betul tak?

So.. Apa kata kalau anda tolong diorang ni capai impian tersebut. Mesti produk/servis anda boleh bantu mereka untuk capai apa yang mereka impikan selama ni? Kalau ya, mesti diorang nak..

Faham ke faham ni?

Ok, contoh.. Katalah Faizal ni badan dia agak tembam skit, so dia memang teringin sesangat nak badan sado yang fit dan ada cutting tu. So nak taknak, dia terpaksa pergi gym, perlu jaga diet yang sihat, hari-hari dia ikut program tu.. Tapi still tak jadi-jadi, member habis gelakkan dia. Pastu cer bayangkan tetiba dia jumpa iklan camni:

“197 ORG YG MGALAMI MASALAH BERAT BADAN, KINI AKHIRNYA BERJAYA ‘CONVERT’ JADI ABANG SADO YG BEROTOT, TAK SAMPAI 2 BULAN, DAN INILAH RAHSIANYA…”

Apa Faizal buat? Dah tentu dia berminat nak tahu lebih lanjut. Silap bulan terus buat pembelian, sebab apa tau tak? Sebab headline ni berikan harapan dan angan-angan yang Faizal inginkan selama ni.

Tunaikan impian mereka dengan produk/servis anda..

4) INSPIRATION

Emosi yang terakhir, iaitu inspirasi, manusia suka baca kisah-kisah kejayaan orang lain, anda suka tak baca kisah hidup mereka yang dah sukses? Mesti suka kan, tengok apa yang dia lalui dan bagaimana dia boleh berjaya dan camne hidup dia dah berubah..

Best.. saya pun suka.. hoho

So.. Dalam pemasaran fb ads, inspirasi adalah satu ‘benda’ yang buatkan orang termotivasi dan terbeli produk kita.

Haa.. dahsyat kan? Memang dahsyat.. Nilah kuasa inspirasi..

..

Untuk inspirasi ni ada 4 pecahan yang boleh kita gunakan;

  • TESTIMONI 

Berikan testimoni pengguna produk/servis kita yang ada result dan betul-betul berkesan. So, anda boleh tnjukkan melalui video atau gambar. Masukkan juga dalam copywriting pada bahagian INTRO atau selepas OFFER yang diberikan..

Tak tau camne nak dapat testimoni?

Tanya pelanggan, jangan paksa. Nak senang, buat contest bagi freegift..

  • CASE STUDY 

Anda juga boleh kongsikan kajian kes, anda tahu kisah mereka dan kejayaan mereka, jadi story kan. Contohnya camne Ali ni boleh turunkan berat badan dari 100 kg ke 70 kg dalam masa 2 bulan, orang suka baca case study, sebab dia boleh belajar sesuatu secara live!

  • KATA-KATA PAKAR 

Anda anggap je diri anda ni seorang pakar dalam bidang tersebut, sebab orang suka berhubung dengan orang pakar. Mereka suka kalau anda ada gaya untuk selesaikan masalah mereka. So, cara mudahnya ialah, anda dah boleh mula brandingkan diri anda sebagai apa, buatkan shingga orang tahu apa kepakaran anda dan anda terkenal sebagai apa, jadi setiap perkongsian dan kata-kata hikmat anda boleh jadi satu inspirasi untuk mereka capai dan inginkan.

  • KISAH INSPIRASI 

Ni paling convert! Kongsikan kisah kejayaan pengguna produk/servis kita sebelum ni. Minta mereka ceritakan secara details kisah hidup jatuh bangunnya dan apa perasaan selepas berurusan dengan kita.

Contohnya; ramai ibu yang mempunyai masalah susah nak hamil, pasti banyak kisah sedih. Tapi lepas guna produk anda, mereka berjaya hamil, jadi.. Anda perlu kisahkan perjalan tu dalam bentuk cerita. Buat ‘story’, baru orang seronok nak baca..

Faham?

..

Penting untuk anda fahami 4 emosi ni dulu sebelum nak buat copywriting, barulah ada konsep, ada struktur..

Sedikit tips dari saya;

  • guna ayat yang menjentik emosi
  • guna ayat tawaran terhad, percuma, terbaru, diskaun, rahsia, mudah dan lain-lain..
  • amek copywriting Sifufbads atau produk yang berkaitan dengan anda pastu “COPY & ADJUST”, jangan COPY PASTE! Kang ade kena saman kang.. haa..

Ok praktik teruss!

Similar Posts

11 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *