5 Teknik Killer Yang Wajib Ada Dalam Kempen FB Ads Anda

DANGER! Jangan start baca atau terbaca kalau anda rasa anda dah cukup POWER dalam ilmu fb ads ni!

Fb ni kalau nak tahu, sebenonye satu platform periklanan yang hebak belako.. Ramai dah yang jadi jutawan dengan menggunakan fb sebagai platform marketing dieorang..

Tapi syg seribu kali syg, still ada juga yang tak ‘gheti’ nak gunakan dengan sebaik mungkin.. maybe dieorang pikir fb ads ni senang, tu yang main campak je duit.. Asalkan fb ads jalan.. TAPI dieorang tak tahu yang dieorang WASTE kan duit macam tu je..

Situasi tu terjadi bila TIADA plan marketing yang betul ATAU dieorang still tak reti macam mane nak buat..

So, memandangkan harini mood sifu baik, sifu nak share sikit 5 teknik ‘killer’ yang BAKAL buatkan kempen fb ads anda… (Haa sambung sendiri..)

Okay.. let’s start learning!

1. AUDIENCE INSIGHT “SI LUBUK DATA”

Part ni paling penting bagi yang nak advertise brand di fb.. Sebab apa? Sebab audience insights membolehkan korang untuk tahu target audience korang secara spesifik.. And then korang dah boleh tahu audience yg mane yg patut target.. Takdelah korang main tembak secara semberono..

2. SPLIT TEST “SI PENAIK REACH”

Dalam fb ads, bergantung pada satu ad set tak memadai untuk capai reach yg banyak.. So cara yg bagus and efektif adalah, ad set boleh dipelbagaikan untuk pelbagai target audience korang.. Atau dalam makna lain buat split test..

Contohnya, korang boleh buat 2 ad set yg berbeza untuk 1 target audience yg sama.. Ataupun 2 ad set yg sama untuk 2 target yg berbeza.. Haa paham tak?

3. MELANCONG KE LANDING PAGE

Haa ‘Landing pages’ ni adlh satu platform yang membolehkan kita untuk kenalkan brand kita kepada audience kita.. And dlm masa yg sama kita boleh educate our audience through that ‘landing pages’..

Contoh-contoh ‘landing pages’ yang boleh kita gunakan adalah seperti website, minisite, & blog.. Cara nak gunakan teknik ni senang ye tuan puan.. Salah satu cara adalah kita boleh letakkan link website kita ke blog kita ke kat setiap ads caption yang kita buat dekat fb page..

Indirectly kita dah promote link kat setiap ads.. So bila dieorang click link tu, dieorang akan dibawa melancong terus ke ‘landing pages’ yg kita sediakan..

4. WOW PAGE

Untuk menambahkan buying trigger kat content kita, bukan sekadar copywriting sahaja.. Gambar pun mainkan peranan yg penting.. Sebab dari gambar secara tidak sedar buat audience rasa ‘WOW’ and nak beli je produk kita.. So make sure korang guna gambar yg nice.. Jgn cokia sangat gambar tu..

5. COST CONTROL

Untuk control cost fb ads sangat payah nak buat sebab cost fb ads bergantung kepada content kita juga.. Itu gunanya ada advert manager.. Dari sini, kita boleh monitor setiap cost ads yg kita buat.. So takdelah istilah main campak duit asalkan ads jalan..

TAPI nak guna advert manager ni kena belajo.. Sebab kalau kita tak belajo and tak paham advert manager ni, so ‘dia’ akan senang nak manipulate kita balik.. Kang jgn kata tak warning ea..

Okay apa macam? Ada best tak teknik-teknik di atas ni? Kalau rasa best, cer komen WOW!

Takpun share-share kat member lain.. Bio dieorang pun tahu jugak..

Similar Posts

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *